همشهری آنلاین: رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه دکتر داوری اردکانی همواره تلاش کرده به نظرات سیاستمداران آغشته نشود، گفت: او وقتی در باب فوتبال نیز سخن می‌راند، مسئله‌ای عمیق را پیش روی ما می‌گذارد و فیلسوفانه نظر می‌دهد.

فلسفه

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد رجبی به مناسبت جشن هشتاد سالگی «فیلسوف فرهنگ، دکتر رضا داوری اردکانی»، تجلیل از این فیلسوف نام‌آور را تجلیل از مقام تفکر و حکمت دانست.

رئیس کتابخانه مجلس با اشاره به اینکه دکتر داوری هم در حوزه تدریس فلسفه و هم پدید آوردن آثار فیلسوفانه‌ای که به زنده‌ترین مسائل دوران ما، نگاهی ژرف دارد، افزود: بسیاری از اهل فلسفه و حکمت نوشتن آثار فلسفی را صرفا در شرح و توضیح مقولات و مسائل کلاسیک فلسفه محدود می‌دانند و از کاربرد فلسفه در طرح و حل مسائل اساسی مبتلا به بشر این دوران ناتوان هستند.

به همین دلیل در مورد بسیاری از مشکلات اساسی خود که انتظار گره‌گشایی از اهل فلسفه و حکمت داریم، عادت کرده‌ایم که تنها اظهار نظرهای افراد سیاسی را شاهد باشیم که البته گاهی شاید اهل فلسفه هم باشند؛ ولی نظری فیلسوفانه ابراز نمی‌کنند.

به گفته رجبی، این نقیصه‌ای بزرگ است که یک فلسفه خوانده اگر در مورد هر موضوع سیاسی یا اقتصادی و یا اجتماعی و فرهنگی و هنری سخنی بگوید، در آن مقام چندان تفاوتی با دیگر سیاستمداران یا اقتصاددانان و جامعه‌شناسان و اهل فرهنگ و هنر همتراز خود ندارد.

در حالی دکتر داوری وقتی در باب فوتبال نیز سخن می‌راند، مسئله‌ای عمیق را پیش روی ما می‌گذارد و در کندوکاو آن شخصیت بارز یک فیلسوف را بدون فضل‌فروشی‌های رایج و استفاده از واژه‌های تخصصی فلسفه، آشکار می‌سازد.

وی گردهمایی سازمان ها و شخصیت های برجسته فلسفه برای تجلیل از مقام علمی داوری را حاکی از تاثیرگذاری اندیشه های در فلسفه معاصر ایران خواند و تصریح کرد: آراء او در باب فلسفه، هنر، ادبیات، سیاست، اخلاق، جامعه، تاریخ و هر موضوع دیگری که در ذیل این عناوین قرار گیرد، نظیر فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، شعر، سینما، دانشگاه، تجدد، جوانان، ورزش، گروههای عقیدتی، سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر ایران، شخصیت‌های تأثیرگذار در دوران گذشته و حال، جملگی عالی و شگفت‌انگیز است و به همین دلیل خود اصحاب فلسفه در مراسمی باشکوه او را با عنوان فیلسوف فرهنگ مورد تجلیل قرار دادند.

شاگرد دکتر داوری اردکانی با اشاره به برگزاری جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ، گفت: ما نیز به سهم خود در مشارکت با نهادهای علمی و فرهنگی و اجتماعی که به این مهم مبادرت ورزیده‌اند، گام به پیش نهادیم و امیدواریم که در شناساندن قدر و اعتبار تفکر و متفکران اصیل جامعه خویش توفیق یابیم.

وی گفت: البته چاپ پی در پی آثار دکتر داوری و خلاقیت شگفت‌انگیز فکری و قلمی او که چون چشمه‌ای جوشان هر از گاهی اثری بدیع را عرضه می‌دارد، نیاز به برگزاری چنین جلساتی را برای اهل نظر منتفی می‌سازد؛ ولی آشنایی و پندآموزی نسل سازنده‌ای که نیازمند به الگوهای متعالی برای رشد و تعالی خویش است، همچنان انگیزه اصلی برای برگزاری پی در پی چنین همایش‌هایی در بزرگداشت چنین کسانی است.

جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ روز یکشنبه 16 تیر از ساعت 17 تا 21 به همت کتابخانه مجلس شورای اسلامی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران(منطقه 2)، دانشگاه تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، موسسه کتابشهر ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ( نمایندگی تهران) در تالار اجتماعات فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

 

کد خبر 221013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز