مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام 13 سال پس از آن که شهرداری تهران، محلی را دراختیار موزه سینما قرار داد، اخبار حکایت از فعالیت‌های جدی‌تر این موزه دارد.

این اخبار که طبق معمول در آستانه روز جهانی موزه، یعنی 28 اردیبهشت مخابره شده است، این بار بیش از پیش به اهالی سینما و دوستداران تاریخ این هنر در ایران، این نوید را می‌دهد که ساختمان باصفای باغ فردوس در منطقه خوش آب و هوا و گران‌قیمت محمودیه تهران، خود از وضعیت یک شیء موزه‌ای خارج شده و به محلی پویا برای اشیای موزه‌ای و فعالیت‌های مرسوم پیرامون آن تبدیل شود.

این نوید، از لابه‌لای سخنان رئیس هیأت‌مدیره موزه سینما به‌خوبی مشهود است: «ما قصد داریم نمایشگاه نقاشی و عکاسی را در حیاط موزه برپا کنیم. از عباس کیارستمی هم دعوت کرده‌ایم تا کارگاه‌های آموزشی خود را اینجا برگزار کند.»

عزت‌الله انتظامی که یکی از 5 عضو مؤسسه سینما در سال 1373 نیز بوده است، ادامه می‌دهد: «در برهه‌ای از زمان ما از هنرمندان پیشکسوت فیلم می‌گرفتیم تا به‌صورت تاریخ شفاهی دربیاوریم که در این راستا از فردین یا ملک‌مطیعی فیلم داشتیم. با شروع فعالیت پزشک این اقدام را دوباره شروع کرده‌ایم و درصدد هستیم از همه هنرمندان فیلم بگیریم تا تاریخ شفاهی سینما کامل شود.»

 انتظامی که در نشست خبری روز جهانی موزه سخن می‌گفت، درباره راه‌اندازی دومین سالن سینمای موزه نیز می‌گوید: « این سینما حدود 350 نفر ظرفیت دارد و به گفته آقای پزشک قرار است تا شهریورماه سال جاری تحویل داده شود.»

علاوه بر این، تغییرات ساختاری دیگری نیز در ساختمان موزه پیش‌بینی شده است: « از دوره مهندس سلیمی صحبت‌های بسیاری برای پیوستن باغ روبه‌روی موزه به این ساختمان انجام شد تا براساس آن ساختمان موزه و فضای باز روبه‌روی آن را تا خیابان ولی‌عصر گسترش دهیم و باغ ایرانی را برای هنرمندان و مردم راه‌اندازی کنیم.»

آن‌طور که انتظامی وعده می‌دهد، با این تغییرات، موزه سینما به مکانی فراتر از یک موزه تبدیل شده و شکل گردشگاهی تاریخی – هنری به خود می‌گیرد.

اما: «متأسفانه بعد از فوت مهندس سلیمی کارهای این طرح خوابید و امروز با حضور آقای پزشک قرار است این طرح پیگیری و در دستور کار قرار بگیرد.»

جالب آن که فضای فعلی موزه سینما، هنوز به‌طور کامل مورداستفاده قرار نگرفته است. هم‌اکنون با وجود آن که بیش از یک دهه از فعالیت این موزه می‌گذرد، هنوز 8 اتاق از فضای داخلی ساختمان، خالی است و کارکردی برایشان تعریف نشده است.

در عین حال، به‌گفته رئیس هیأت‌مدیره موزه سینما، قرار است در فضای پشت موزه، محلی برای انتقال فیلم‌خانه ساخته شود که کارهای مقدماتی‌اش نیز شروع شده، اما به نتیجه قطعی نرسیده است.

از سوی دیگر، هنوز بسیاری از وسایل موزه در خانه پیرنیا در خیابان لاله‌زار نگهداری می‌شود و ترتیب انتقال آن به محل اصلی موزه داده نشده است، اما رئیس هیأت‌مدیره از همه هنرمندان دعوت کرده است تا هر چه را که می‌توانند دراختیار موزه قرار دهند.

«تاکنون بسیاری از هنرمندان و دست‌اندرکاران سینما وسایل موزه‌ای خود را به ما ارائه داده‌اند، ولی از سایر هنرمندان و افرادی که آرشیو، یادداشت، عکس و حتی وسیله کوچکی از تاریخ سینما دارند دعوت می‌کنیم برای حفظ آن و رونق بیشتر موزه آنها را به ما تحویل دهند. نگهداری این وسایل در خانه، موجب خاک خوردن آنها می‌شود، اما با انتقال این اسناد به موزه می‌توانیم نسل جدید و آینده را به‌خوبی با تاریخ هنر و سینمای ایران آشنا کنیم.»

با این وصف، به‌نظر می‌رسد، پس از انتخاب محمدحسن پزشک به مدیرعاملی موزه سینما، هیأت‌مدیره به انجام این همه کار ناتمام و آشفته امیدوارتر شده است.

پزشک درست 5 ماه پیش یعنی 26 آذر 85 به این سمت منصوب شده است؛ وقتی که مرحوم سلیمی، مدیرعامل سابق ناگهان و درست وسط انبوهی از اقدامات نیمه‌تمام، سکته قلبی کرد و رفت. هنوز برای قضاوت، خیلی زود است.

کد خبر 22218

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز