سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که بعد از ماه‌ها مذاکره و چانه‌زنی، دولت آمریکا‌ماه گذشته از کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه خبر داده‌بود، کنگره دیروز این کمک‌ها را تعلیق کرد.

اوباما

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت باراک اوباما مجبور شده تحت فشار کنگره فعلا این کمک‌ها را تعلیق کند. دلیل تعلیق این کمک‌ها بیم از رسیدن این سلاح‌ها به‌دست گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به القاعده عنوان شده‌است. این تصمیم بعد از ساعت‌ها مذاکره کمیته‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا پشت درهای بسته، اتخاذ شد. این کمیته‌ها چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند که کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به گروه‌های مسلح مخالف سوریه تأثیر تعیین‌کننده‌ای در نتیجه جنگ نمی‌گذارد و تنها می‌تواند اثر منفی داشته‌باشد.

اثر منفی از آن جهت است که ممکن است این سلاح‌ها به‌دست گروه‌های نزدیک و مرتبط با القاعده بیفتد. دمکرات‌ها و جمهوریخواهان کنگره در این تصمیم اشتراک نظر داشتند و هر دو گروه با ارسال سلاح برای مخالفان مسلح سوریه مخالفند. نمایندگان کنگره گفته‌اند که فعلا خواستار توقف کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن برای مخالفان هستند تا اطلاعات بیشتری درباره سیاست واشنگتن در قبال سوریه دریافت کنند و بعد تصمیم نهایی را در این‌باره بگیرند. نمایندگان کنگره می‌خواهند بدانند که جزئیات سیاست دولت اوباما در قبال سوریه و مرحله بعدی این سیاست بعد از ارسال سلاح برای مخالفان، چیست.

نمایندگان کنگره فعلا بودجه‌ای که دولت اوباما برای تأمین تسلیحات برای مخالفان سوریه‌ای طلب کرده‌بود، مسدود کرده‌اند. به این ترتیب دولت اوباما فعلا چاره‌ای جز توقف این برنامه ندارد. به گزارش رویترز هیچ‌یک از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی که آمریکا هفته‌های قبل اعلام کرده بود قصد ارسالش را به مخالفان سوریه دارد به این گروه‌ها نرسیده است. جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه رئیس سیا‌ ماه گذشته به‌کمیته‌های اطلاعات و تسلیحات کنگره درباره جزئیات مسلح‌کردن مخالفان سوریه توضیحاتی داده است اما این دو کمیته همچنان نسبت به این طرح اعلام نارضایتی و نگرانی کرده‌اند.

این در حالی است که رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه که همین هفته در استانبول انتخاب شده‌است، دوشنبه‌شب در سخنانی اعلام کرده که در انتظار دریافت تسلیحات سنگین از عربستان است. احمد الجربا که گفته می‌شود از شخصیت‌های نزدیک به عربستان است این سخنان را یک روز بعد از انتخابش به‌عنوان رئیس جدید ائتلاف مخالفان اعلام کرد. خبری دیگر از سوریه حاکی است که غسان هیتو که به‌عنوان نخست‌وزیر دولت مخالفان سوریه انتخاب شده بود، از سمتش کناره‌گیری کرده است.

هیتو گفته که برای خیر و صلاح انقلاب سوریه استعفا کرده است. هیتو حدود 3ماه، این سمت را در اختیار داشت. نخستین مسئولیتی که به‌عهده هیتو گذاشته شده بود این بود که با تشکیل دولت، به بخش‌هایی که از دست دولت بشار اسد در آمده و در دست مخالفان است، خدمات‌رسانی کند. مخالفان سوریه در ماه‌های گذشته در نشست‌های مختلف خود در استانبول، پاریس و دوحه، کاری جز انتخاب رئیس انجام نداده‌اند.

کد خبر 222575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز