چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

معاون دریایی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه حدود 40 نقطه از دریای عمان و خلیج‌فارس برای اضافه‌کردن مرجان‌ها، شناسایی شده است، گفت: به ازای هر نقطه یک هکتار مرجان تکثیرشده وارد آب‌های دریای عمان و خلیج‌فارس می‌شود.

مرجان های خلیج فارس

 عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه حدود 8درصد از کل مرجان‌های دنیا در خلیج‌فارس قرار دارد، افزود: به‌دلیل آلودگی‌هایی که به‌صورت مکرر وارد خلیج‌فارس شده است، مرجان‌های موجود در خلیج‌فارس با خطر نابودی روبه‌رو شده‌اند. وی ادامه داد: به‌منظور حفاظت و صیانت از مرجان‌‌ها و همچنین سالم نگاه داشتن محیط‌زیست دریایی، با توجه به ظرفیت قابل ملاحظه خودپالایی مرجان‌ها، بررسی و مطالعات تحقیقاتی را برای تکثیر مرجان‌ها آغاز کرده‌ایم.

کرباسی بیان داشت: در این میان بهره‌گیری از 2روش مدنظر قرار دارد که شامل تکثیر جنسی و تکثیر غیرجنسی مرجان‌ها می‌شود. وی اظهارداشت: به‌منظور پیشبرد این مهم قراردادی را با دانشگاه‌های کشور آماده کرده‌ایم و هم‌اکنون در انتظار بودجه تحقیقاتی هستیم تا این امر وارد فاز اجرایی شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه آلودگی‌های نفتی یکی از اصلی‌ترین عوامل نابودی مرجان‌ها به شمار می‌روند، ابراز داشت:‌ وزارت نفت باید اهتمام لازم را برای تعمیرات تجهیزات خود در حوزه خلیج‌فارس داشته باشد. کرباسی اضافه کرد:‌ طی فرایند تکثیر جنسی و غیرجنسی حتی اگر به اندازه یک هکتار موفق به تولید مرجان شویم، زمینه برای تکثیر همین یک هکتار در فضای دریایی توسط خود مرجان‌ها ایجاد می‌شود.

کد خبر 222607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز