همشهری آنلاین: نیلوفر آبی یک گیاه آبزی است که در منطقه گرمسیری رشد می‌کند. برگ‌های این گل غول‌آسا با ابعاد عجیب، قادر به حمل و تحمل وزنی بیش از 12 کیلوگرم است.

ویکتوریا آمازورنیکا نام بزرگترین گونه‌ی نیلوفر آبی در جهان است. به نوعی "غول نیلوفر آبی" می‌توان به آن گفت. این گل در آب‌های کم عمق رودخانه آمازون در جنوب امریکا رشد می‌کند.

قطر هر کدام از برگ‌های این گل به 2 متر یا بیشتر می‌رسد و با در نظر گرفتن مرکز ثقل آنها، وزنی معادل چندین کیلو‌گرم را می‌تواند، تحمل کند. این نیلوفر آبی غول پیکر اولین بار در سال 1801 توسط رابرت اسکامبرک کشف شد و به نام ملکه ویکتوریای انگلستان، "ویکتوریا آمازونیکا" نامگذاری شد.

نیلوفر آبی-امریکا

رابرت اسکامبرک

نیلوفرهای آبی در طبیعت خاص خود می‌توانند تا 5 سال یا بیشتر عمر کرده و به زندگی خود ادامه دهند. با توجه به دستاوردهای مختلف این گیاه غول آسا در نزد ساکنان آمازون و سرخپوستان بومی آمریکا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این گیاه به عنوان "بزرگترین گیاه گلدار بر روی زمین" در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

از نظر گیاه‌شناسی، نیلوفر آبی یک گیاه آبزی است که در منطقه گرمسیری رشد می‌کند. این نوع نیلوفر آبی غول آسا، بسیار نادر و تنها در رودخانه آمازون دیده شده است. در مناطق گرمسیر، نیلوفر‌ها تمام طول سال، دارای گل هستند. حدودا یک بار در هفته!

بخش شگفت انگیز این گیاه برگ‌های آن است. شکل برگ گرد و صاف با لبه عمودی است، مانند یک بشقاب گود است. قطر برگ‌ها حدود  1.5 تا 2 متر و گاهی بیشتر هم دیده شده است، تاکید می‌شود، "چیزی بیش از 2 متر است." برگ‌ها  روی سطح آب شناور هستند.

برگ‌های این گل غول‌اسا با این ابعاد عجیب، قادر به حمل و تحمل وزنی بیش از 12 کیلوگرم  است البته اگر برگ بدون سوراخ و سالم باشد.
سطح فوقانی برگ صاف است، اما سطح پایین، در تماس با آب، برآمدگی بزرگ و نوک تیز پوشیده شده است. این برگ‌ها کاربردهای بسیاری برای اهالی بومی منطقه در صنعت‌های دستی دارند.

منبع: treknature   

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷