همشهری آنلاین: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت :دولت روسیه شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد مخالفان سوری در روز بیست و نهم اسفند ماه گذشته و در جریان درگیری های خان العسل در حلب از گاز سارین استفاده کرده اند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد

به گزارش بی بی سی، ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۹ ژوئیه به گزارشگران گفت این یافته‌ها، نتیجه تحقیقات مستقلی به درخواست حکومت سوریه بوده است.

حمله مورد اشاره روسیه، روز ۱۹ مارس گذشته به روستای خان‌العسل در حوالی حلب صورت گرفت و دست‌کم ۲۷ کشته و مجروح باقی گذاشت.

گاز اعصاب سارین، ۲۰ برابر کشنده‌تر از سیانور است و به خاطر آن که بی‌بود، بی‌مزه و بی‌رنگ است، تشخیص آن ناممکن است.

به گفته سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، کارشناسان این کشور از محل اصابت موشک بازدید و نمونه‌برداری کرده‌اند و این نمونه‌ها در یک آزمایشگاه روسیه که مورد تایید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است، بررسی شده‌اند.

آقای چورکین گفته که طبق این یافته‌ها، ماده شیمیایی با موشک "بشائر ۳" پرتاب شده است. این موشک، ساخته گروه نظامی بشائر النصر، از گروه‌های شورشی مرتبط با "ارتش آزاد سوریه" است.

به گفته روسیه، مهمات استفاده‌شده در حمله به خان‌العسل، به طور صنعتی تولید نشده بودند و موشک پرتابی هم در اصل برای گاز شیمیایی ساخته نشده است.

به همین خاطر "دلایل کافی برای این وجود دارد که قبول کنیم نیروهای مسلح مخالف بوده‌اند که این سلاح شیمیایی را در خان‌العسل استفاده کرده‌اند."

ویتالی چورکین گفته است که این گزارش به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم ارائه شده است.

کد خبر 222706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز