پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تای چی که در اصل به عنوان یک شیوه دفاع شخصی در چین باستان بوجود آمد، امروزه به صورت شکلی از ورزش درآمده است که برای کاهش استرس و نیز اهداف بهداشتی گوناگون دیگر به کار می‌رود.

Tai Chi

این ورزش شامل رشته‌ای از حرکات است که به طریقه‌ای آهسته و متمرکز و به همراه نفس کشیدن عمیق انجام می‌شود.

تای چی را که "تای چی چوان "هم نامیده‌اند، یک ورزش غیررقابتی شامل فعالیت جسمی ملایم و حرکات کششی است که سرعتش را خود فرد تعیین می‌کند. فرد هنگام انجام تای چی از یک وضعیت بدنی به شکلی بدون وقفه و سیال به وضعیت بدنی دیگر می‌رود، و بدنش را در حالت حرکت مداوم نگه می‌دارد.

تای چی سبک‌های متفاوتی دارد. هر سبک تاکیدات خاص خود بر اصول گوناگون تای چی و روش‌های ویژه خود را دارد. همچنین درون هر سبک تای چی  شیوه‌های گوناگونی‌ برای انجام آن وجود دارد. برخی افراد ممکن است بر جنبه حفظ سلامت تای چی متمرکز شوند، در حالیکه برخی دیگر بیشتر به عنوان یک ورزش رزمی به آن می‌پردازند.

تای چی ورزشی "کم‌‌شدت" است و کمترین فشار را بر عضلات و مفاصل وارد می‌آورد، و بنایراین انجام آن عموما برای  افراد در سنین متفاوت و با میزان‌های متفاوت تناسب بدنی بی خطر است. در واقع کم‌شدت بودن تای‌چی آن را برای سالمندانی که اهل ورزش نیستند، بسیار مناسب می‌کند.

همچنین تای چی به دلیل ارزان‌ بودن، نیاز نداشتن به هیچ وسیله خاص، و امکان انجام چه در داخل خانه و چه در خارج خانه، به صورت فردی یا گروهی، برای بسیاری افراد گزینه ورزشی جذابی است.

گرچه تای چی به طور کلی ورزشی بی‌خطر است، زنان باردار و افراد دچار مشکلات مفصلی، کمردرد، شکستگی ها، پوکی استخوان شدید و فتق باید پیش از شروع تای چی با پزشکشان مشورت کنند. ممکن است لازم باشد برخی از حرکات تای چی را به شکلی تغییر یافته انجام دهید یا به کلی از انجام آنها پرهیز کنید.

تاثیرات سودمند تای چی

هنگامی انجام تای چی را به درستی یاد گرفتید و به طور مرتب آن را انجام دادید، این ورزش می‌تواند نقش مثبتی در بهبود سلامت کلی شما داشته باشد

از جمله تاثیرات مثبت بدنی تای چی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش توانایی هوازی
  • افزایش انرژی و بنیه
  • افزایش انعطاف‌پذیری، تعادل و چابکی
  • افزایش قدرت عضلانی

بررسی‌ها نشان داده‌اند که انجام تای چی می‌تواند این اثرات سلامت‌بخش را داشته باشد:

  • بهبود کیفیت خواب
  • تقویت دستگاه ایمنی
  • کاستن از میزان کلسترول و فشار خون 
  • بهبود درد مفصل
  • بهبود علائم نارسایی قلب
  • بهبود سلامت کلی در سالمندان 
  • کاهش خطر افتادن در سالمندان

چگونه تای چی را انجام دهیم؟

گرچه می‌توانید با تهیه ویدئوها و کتاب‌های آموزشی تای چی انجام دادن آن را بیاموزید، راهنمایی گرفتن از یک مربی تعلیم‌دیده تای چی می‌تواند بسیار مفید باشد و انجام درست تکنیک‌ها را به شما بیاموزد.

مربی تای چی می‌توانند به شما تعلیم دهد که چطور وضعیت‌های بدنی خاص را به خود بگیرید و چطور نفس‌کشیدن‌تان را تنظیم کنید. مربی همچنین می‌تواند به شما شیوه ایمن انجام حرکات تاچی را یاد دهد، به خصوص اگر دچار آسیب‌دیدگی، بیماری‌های مزمن یا مشکلات حفظ تعادل یا هماهنگی هستید.

گرچه حرکات تاچی آرام و ملایم است، و تقریبا هیچ عارضه جانبی منفی ندارد، اما اگر شیوه درست انجام دادن آنها را ندانید، ممکن است باعث آسیب‌دیدگی شما شوند.

پس رفتن به کلاس تاچی و آموزش دیدن زیر نظر مربی، ممکن است آنقدر احساس اعتماد به نفس پیدا کنید که حرکات تای چی را به تنهایی و بدون کمک مربی انجام دهید. اما انجام گروهی تای چی در کلاس می‌توانند به ارتباطات اجتماعی شما هم کمک کند.

کد خبر 222767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز