همشهری آنلاین: کمال حمامی، فرمانده ارشد ارتش آزاد سوریه به دست گروه‌های مرتبط با القاعده در شهر لاذقیه به قتل رسید. این قتل درگیری و اختلاف میان گروه‌های میانه‌رو و تندروی در بین مخالفان سوریه را شدت بخشید.

قتل یک فرمانده ارتش آزاد سوریه به دست نیروهای القاعده

به گزارش دویچه وله،‌ روز جمعه (۱۲ ژوئیه) خبرگزاری آلمان گزارش داد که دو گروه نزدیک به "القاعده"، کمال حمامی، یکی از فرماندهان "ارتش آزاد سوریه" را به قتل رساندند.

المختاد، سخنگوی ارتش آزاد سوریه با تایید این خبر به خبرنگاران گفت که این فرمانده‌ نظامی به دست نیروهای گروه "دولت اسلامی عراق" و "بلاد شام" که هر دو با القاعده نزدیکی فکری و همکاری دارند، به قتل رسید.

المختاد در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان قتل کمال حمامی را "اتفاقی بسیار نگران‌کننده" توصیف کرد و گفت که شورای عالی نظامی مخالفان دولت بشار اسد نشستی اضطراری برای بررسی این واقعه و واکنش‌های بعدی برگزار کردند.

این سخنگوی ارتش آزاد سوریه همچنین گفت که حمامی به دست سردسته‌ گروه دولت اسلامی عراق به قتل رسید. او گفت:«ابو عیمان البغدادی خود به محافظان کمال حمامی گفت که برگردند و به شورای عالی نظامی بگویند که او شخصا حمامی را به قتل رساند و نوبت فرماندهان بعدی نیز به زودی خواهد رسید.»

به گفته‌ المختاد، این فرمانده نظامی در حین عملیات شناسایی در شهر لاذقیه سوریه به قتل رسید. بنا به گزارش سازمان "نظارت بر حقوق بشر سوریه" گروه منتسب به القاعده قصد داشتند سلاح‌های گردان تحت فرماندهی این فرمانده نظامی را از آن‌ها بگیرد و در جریان این درگیری، حمامی کشته شد.

افزایش تنش و اختلاف میان گروه‌های اپوزیسیون

قتل حمامی می‌تواند تنش و اختلاف میان گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه را شدت بخشد و به‌ویژه اختلاف میان گروه‌های رادیکال و میانه‌‌رو را عمیق‌تر کند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که این قتل می‌تواند عملا جنگ میان گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه را کلید زند.

ارتش آزاد سوریه در ماه‌های اخیر درگیر رقابت و تنش‌های بسیاری با گروه‌های تندرو اپوزیسیون بود و با این‌که گاه این گروه‌ها در کنار یکدیگر علیه حکومت بشار اسد می‌جنگند، در ماه‌های اخیر اتحاد موقت آن‌ها شکننده‌تر از همیشه شده است.

یک مقام ارشد امنیتی ارتش آزاد سوریه که نامش فاش نشد به رویترز گفت:«ما این گروه‌های تندرو را محو خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد این قتل فراموش شود چرا که این گروه‌های تندرو قصد جان ما را دارند.»

به گفته‌ این مقام امنیتی، گروه‌های مرتبط با القاعده ارتش آزاد سوریه را تهدید کردند که جایی برای نیروهای آن‌ها در شهر لاذقیه که در کنترل آن‌هاست، نخواهد بود و دیگر فرماندهان نیز به قتل خواهند رسید.

این تهدید در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتش آزاد سوریه به دنبال آن است که شبکه‌ ارتباطی و حضور خود در شهرهای مختلف سوریه را تقویت کند. این اقدام در پی مذاکرات گروه با کشورهای اروپایی و آمریکا و بعد از آن‌ صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد برای ارتش آزاد سوریه سلاح خواهد فرستاد.

در هفته‌های گذشته کشورهای غربی از حضور رو به افزایش نیروها و گروه‌های مرتبط با القاعده در سوریه ابراز نگرانی کرده و گفتند به دنبال راه‌هایی هستند تا مطمئن شوند سلاح‌هایی که به سوریه می‌فرستند، در اختیار این گروه‌ها قرار نخواهد گرفت.

کد خبر 222848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز