جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درگیری‌های داخلی میان شورشیان مسلح در داخل سوریه طی روزهای گذشته به‌گونه‌ای جدی ادامه یافت و شبه‌نظامیان القاعده ضمن کشتن یکی از فرماندهان گروه ارتش آزاد، تهدید کردند تمامی اعضای فرماندهی این گروه را خواهند کشت و بدین‌ترتیب جبهه جدیدی این بار میان خود گروه‌های مسلح در جنگ سوریه گشوده شد.

سوریه

2 روز پیش سخنگوی گروه پیکارجوی ارتش آزاد در جلسه‌ای با اعضای گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام وابسته به القاعده، اعضایی از القاعده را به کشتن کمال حمامی معروف به ابوباسل لاذقانی از اعضای شورای نظامی ارتش آزاد متهم کرد.
قاسم سعدالدین تصریح کرده بود که طرفداران شبه‌نظامیان القاعده در تماسی تلفنی، قتل ابوباسل را به وی اطلاع داده و قصد دارند تمامی اعضای شورای نظامی ارتش آزاد را به قتل برسانند.

در واکنش به اتهامات قاسم سعد‌الدین، شبه‌نظامیان القاعده تهدید کردند تمامی اعضای شورای نظامی ارتش آزاد را خواهند کشت. ارتش آزاد روز جمعه در نخستین واکنش خود، اقدام القاعده را به مثابه اعلام جنگ توصیف کرد. اتخاذ چنین موضعی به‌معنای گشودن جبهه درگیری جدیدی این‌بار میان گروه‌های مسلح و پیکارجو در سوریه است. یکی از فرماندهان ارتش آزاد هم در واکنش به این اقدام القاعده، اعلام کرد که چنین اقدامی را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت زیرا آنان به‌دنبال کشتن ما هستند.

این اظهارات تازه‌ترین نشانه هرج و مرج و چنددستگی میان گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه است و در حالی بیان می‌شود که ارتش آزاد می‌کوشد نگرانی‌های غربی‌ها درباره نیفتادن سلاح به‌دست القاعده را رفع نماید. درحالی‌که ایالات متحده ارسال سلاح به گروه‌های پیکارجو را به تعویق انداخته، اروپایی‌ها هم تاکنون تصمیم خود برای مسلح‌سازی‌ مخالفان در سوریه را عملی نکرده‌اند.

ارتش آزاد اعلام کرده که قوی‌شدن گروه‌های تندرو و تکفیری به‌علت حمایت مداوم برخی کشورها از آنهاست. العکیدی از فرماندهان این گروه پیکارجو در حلب هم به‌وجود این درگیری‌ها از مدت‌ها پیش اذعان کرد و برای نخستین بار اعلام کرد که برخی گروه‌های مسلح مشکلاتی را برای ارتش آزاد ایجاد می‌کنند.

این نخستین باری نیست که چنین درگیری‌هایی میان گروه پیکارجوی ارتش آزاد و القاعده و جبهه النصره درمی گیرد. پیش از این هم، یکی از اعضای ارتش آزاد در درگیری با افراد القاعده در حومه ادلب کشته شده بود.این درحالی است که ائتلاف مخالفان سوریه هم از نرسیدن سلاح به این گروه‌ها ابراز نگرانی کرد. نگرانی ائتلاف پس از آن بیان می‌شود که واشنگتن تعهدات خود را برای ارسال سلاح به گروه‌های پیکارجو در داخل سوریه به تعویق انداخت. اعضایی در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا خواستار تضمین‌هایی درباره نیفتادن سلاح‌های آمریکایی به‌دست گروه‌های رادیکال و افراطی هستند. ائتلاف مخالفان در بیانیه‌ای اعلام کرده که چنین قولی را به آمریکایی‌ها خواهد داد.

درگیری‌های داخلی میان گروه‌های پیکارجو، خودداری آمریکا و کشورهای غربی و حتی عربی از ارسال سلاح به این گروه‌ها و نیز مشغول شدن متحدان منطقه‌ای گروه‌های پیکارجو به مشکلات داخلی باعث شده است تا این گروه‌ها بیش از پیش تضعیف شوند و در سایه همین اختلافات، ارتش سوریه دیروز هم به پیشروی خود در مناطق قدیمی حمص ادامه داد و بخش اعظم کوی خالدیه در این شهر را به‌دست گرفت. در همین حال، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اعلام ارائه تمامی مدارک و مستندات مربوط به استفاده مخالفان مسلح سوریه از سلاح شیمیایی علیه ارتش سوریه، تصریح کرد که کشورهای غربی به‌دنبال سناریوهای عجیب و غریب در این‌باره هستند. وی از عدم‌جدیت کشورهای غربی درقبال این مدارک و مستندات ابراز شگفتی کرد.

کد خبر 222876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز