همشهری آنلاین: کسانی که میزان امگا ۳ در خون‌شان در بالاترین حد است، ۷۱ درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به نوع کشنده سرطان پروستات قرار دارند که به سرعت پیشرفت می‌کند و به سختی درمان می‌شود

مکمل امگا3، عامل افزایش خطر ابتلا به نوع کشنده سرطان پروستات

به گزارش ایرنا، محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در آمریکا می‌گویند مصرف کپسول‌های امگا ۳ نه تنها خطر سرطان پروستات را کم نمی‌کند بلکه احتمال موارد کشنده این بیماری را هفتاد درصد افزایش می‌دهد.

این پژوهشگران معتقدند هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که ثابت کند مکمل‌های غذایی برای سلامت سودمند هستند.

اسید چرب امگا ۳ نوعی اسید چرب اشباع نشده است که در بدن ساخته نمی‌شود اما برای سوخت و ساز ضروری است.

ماهی‌های روغنی شامل ماهی آزاد، اِسقُمری اطلس (نوعی ماهی تن)، قزل‌آلا و شاه ماهی از منابع سرشار امگا ۳ هستند و مصرف هفتگی این ماهی‌ها توصیه شده است.

امگا ۳ به عنوان ماده‌ای شناخته شده که خواص ضد التهابی دارد و برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی، التهاب مفصل (آرتروز)، سرطان‌ها و افزایش توانایی‌های ذهنی و پیشگیری از آلزایمر استفاده شده است.

با این حال سودمندی مصرف امگا ۳ موضوعی بحث برانگیز بوده و برخی پژوهشگران و پزشکان معتقدند دلایل کافی برای این نتیجه‌گیری وجود ندارد.

پژوهشگران مرکز هاچینسون در این تحقیق، خون ۸۳۴ مرد مبتلا به سرطان پروستات را با خون ۱۳۹۳ مرد سالم مقایسه کردند.

در باره سودمندی امگا ۳ برای قلب و مغز اخیرا تردیدهای زیادی ابراز شده است به علاوه، در این افراد خطر ابتلا به نوع خفیف‌تر سرطان پروستات ۴۳ درصد بیشتر است.

این مقدار امگا ۳ در خون با خوردن هفته‌ای بیش از دو وعده ماهی آزاد ایجاد می‌شود.

دکتر آلن کریستال محقق ارشد این پژوهش با اشاره به نتیجه تحقیق دیگری که ۱۲ سال پیش انجام شده می‌گوید ما یک بار دیگر نشان دادیم که مکمل‌های غذایی ممکن است مضر باشند.

هر چه تحقیقات بیشتری انجام می‌دهیم، متوجه می‌شویم که دزهای بالای مکمل‌های غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها سودی ندارند و ممکن است حتی خطر بیماری‌ها را افزایش دهند.

هنوز روشن نیست این چربی چگونه باعث رشد تومور می‌شود اما برخی حدس می‌‌زنند شاید امگا۳ سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، یا اینکه به دی‌ان‌ای (DNA) آسیب می‌زند.

سالانه ۷۰۰ میلیون پوند در انگلیس صرف خرید مکمل‌های غذایی می‌شود. روغن ماهی یک پنجم مکمل‌های غذایی را که سالانه در انگلیس مصرف می‌شوند تشکیل می‌دهد.

فعالان محیط زیست می‌گویند بازار کپسول‌های امگا ۳ باعث افزایش شکار کوسه‌هایی شده که در آب‌های عمیق زندگی می‌کنند.
به جز ماهی‌های روغنی، امگا ۳ در گردو، تخم کدو، توفو (پنیر شیر سویا) و سبزی‌هایی که برگ‌های سبز تیره دارند یافت می‌شود.

انجمن قلب انگلیس مصرف هفتگی ماهی‌های روغنی را توصیه کرده و به کسانی که ناراحتی قلبی دارند توصیه کرده هفته‌ای دو یا سه بار از این ماهی‌ها بخورند.

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان است و احتمال آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. در انگلیس این سرطان شایع‌ترین سرطان در مردان است اما در ایران، هشتمین سرطان شایع در مردان است.

اخیرا در تحقیق دیگری که درباره سودمندی سلنیوم و ویتامین ای (E) در پیشگیری از سرطان پروستات انجام شد مشخص شد که سلنیوم تاثیری در پیشگیری ندارد و ویتامین E این خطر را بیشتر هم می‌کند.

تاثیر امگا ۳ در پیشگیری از بیماری‌های قلبی هم در چندین تحقیق که اخیرا انجام شده زیر سوال رفته است. بررسی ۲۰ تحقیقی که روی هفتاد هزار نفر انجام شده است نشان داده که امگا ۳ خطر بیماری‌های قلبی را کاهش نمی‌دهد.

با این حال برخی از متخصصان نتیجه تحقیق مرکز سرطان هاچینسون را قطعی فرض نکرده‌اند و معتقدند به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر ایان فریم از مرکز تحقیقات سرطان انگلیس می‌گوید مطالعات وسیع‌تر و پیچیده‌تری لازم است تا بتوانیم خطرات امگا ۳ در رژیم غذایی را با منافع آن بسنجیم.

سارا ویلیامز مسئول اطلاع رسانی مرکز تحقیقات سرطان انگلیس می ‌گوید: شواهد این که امگا ۳ بر سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد متناقض هستند و متاسفانه این تحقیق هم موضوع را حل نکرده است.

کد خبر 222976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز