شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که سوریه طی 2سال اخیر صحنه یکه‌تازی گروه‌های مسلح از هر نقطه دنیا شده است، این بار شبه نظامیان طالبان هم به این صحنه وارد شدند و اعلام کردند که پایگاهی برای خود در سوریه ایجاد کرده‌اند.

جنگ سوریه

یک عضو طالبان پاکستان در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی تصریح کرد که شماری از اعضای این گروه برای ایجاد پایگاه و ارزیابی نیازهای جهاد به سوریه رفته‌اند.وی افزود: این پایگاه تحت نظارت افرادی مسلح با تبار خاورمیانه‌ای که پیش از این در افغانستان جنگیده‌اند و برای جنگ به سوریه منتقل شده‌اند، فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

این عضو طالبان به بی‌بی‌سی گفت که طی 2‌ماه گذشته دست‌کم 12فرد مسلح کارشناس جنگ و اطلاعات به سوریه رفته‌اند.این نخستین باری است که طالبان از حضور افراد وابسته به‌خود در سوریه خبر می‌دهد. پیش از این، گروهی همفکر با شبه‌نظامیان القاعده موسوم به جبهه نصرت اهل شام، ضمن اعلام موجودیت در سوریه، با ارتش این کشور وارد جنگ شد. اندکی پس از آن، شبه نظامیان القاعده هم از افغانستان و دیگر کشورهای عربی و غیرعربی وارد سوریه شدند و هم‌اکنون هزاران نفر از 29کشور دنیا در سوریه می‌جنگند.

این درحالی است که محمد امین از فرماندهان سرشناس عملیات‌های طالبان و هماهنگ‌کننده مقر طالبان در سوریه اعلام کرده که 6‌ماه پیش گروهی هم برای رصدکردن و پیگیری نیازهای جهاد در سوریه، تشکیل شده و موافقت گروه‌های مسلح داخل و خارج طالبان پاکستان را دریافت کرده است. مأموریت این هسته ارسال اطلاعات و واکنش‌ها به منازعات جاری در سوریه است و این ماموریت را دوستان طالبان در سوریه که پیش از این در افغانستان می‌جنگیده‌اند، تسهیل کرده‌اند. وی گفت: ده‌ها پاکستانی آماده پیوستن به گروه‌های پیکارجو در سوریه هستند اما براساس توصیه‌ها، به اندازه کافی افراد مسلح در سوریه حضور دارند.به موازات این تحول، دیروز شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که اسرائیلی‌ها هفته گذشته به سوریه حمله هوایی کرده‌اند.

بنا به گزارش این رسانه خبری، 3مقام آمریکایی در پنتاگون گفته‌اند که هدف این حمله هوایی موشک‌های یاخونت روسی ضد‌کشتی‌های جنگی بوده که اسرائیل آنها را خطری برای نیروی دریایی‌اش تلقی می‌کرده است.هفته گذشته تلویزیون رسمی سوریه در خبری فوری اعلام کرده بود که انفجاری مهیب شهر لاذقیه در غرب سوریه را لرزانده است.

اما به این خبر چندان پرداخته نشد و در سیاق همان انفجارهای متداول در شهرهای مختلف سوریه گنجانده شد. گروه‌های مخالف هم در آن زمان اعلام کرده بودند که این رویداد نتیجه انفجار انبارهای مهمات ارتش سوریه بوده است.درصورت صحت این اخبار، این چهارمین حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه طی 6‌ ماه گذشته بوده که محموله‌های موشکی را در نزدیکی دمشق یا در فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف گرفته بود.در همین حال، احمد الجربا رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه روز جمعه با مقام‌های عربستانی دیدار کرد. الجربا از شخصیت‌های وابسته به عربستان به شمار می‌رود و سفر کنونی وی برای درخواست از عربستانی‌ها به‌منظور ارسال سلاح به مخالفانی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر با بحران کمبود سلاح و مهمات در درگیری با ارتش سوریه مواجه شده‌اند.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم اعلام کرد که احمد الجربا قرار است اواخر‌ماه جاری میلادی با مقام‌های فرانسوی دیدار کند. فرانسه جزو معدود کشورهای اروپایی است که بر ضرورت ارسال سلاح به مخالفان در سوریه تأکید می‌کند.در این میان، هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق هم احتمال داد آمریکایی‌ها و روس‌ها درباره بقای رئیس‌جمهور سوریه در سمت خود تا سال2014 به توافق برسند. هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرد که توافق روس‌ها و آمریکایی‌ها درباره برگزاری کنفرانس ژنو2 به‌معنای توافق درباره بقای اسد در قدرت تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال آینده میلادی است.

کد خبر 223015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز