همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت پست در تشریح شرابط استفاده از پست الکترونیک ملی و نحوه فعالسازی آن گفت: ارائه سرویس ایمیل ملی بر پایه سرویس های جدید مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات شکل گرفته است و کاربر باید سالانه مبلغ یکهزار تومان به عنوان هزینه فعالسازی این سرویس پرداخت کند.

ایمیل ملی

محمدحسن کرباسیان در گفتگو با مهر با اشاره به استانداردسازی و توسعه پست الکترونیک شرکت پست با استفاده از ظرفیت دیتاسنترهای استانی اظهار داشت: قرار است با همکاری سازمان فناوری اطلاعات با در اختیار قراردادن یک ایمیل پستی بتوانیم خدمات ارتباطی دولت با مردم و مردم به دولت را ارائه کنیم.

وی با تاکید بر ضریب امنیت سرویس ایمیل ملی گفت: این سرویس با سازوکارهای در نظر گرفته شده از ضریب امنیتی برای نگهداری اطلاعات برخوردار است که برای ارتباط مردم با دولت طراحی شده است.

کرباسیان با بیان اینکه با وجود این سرویس پست الکترونیک امن، مشکلات مردم در دریافت سرویس و مراجعه به سازمانها و دستگاههای حاکمیتی کاهش می یابد، ادامه داد: از طریق این سرویس سازمانها می توانند به مشتریان خود اطلاع رسانی کنند؛ همچنین این ایمیل در مواردی چون انتخابات، بازاریابی، آگهی و اطلاع رسانی ها به صورت مستقیم درگاهی خواهد بود برای اینکه این اطلاعات را به افراد مدنظر برساند و در نتیجه خیلی از صرفه جویی هایی ملی به وجود خواهد آمد.

مدیرعامل شرکت پست با تاکید براینکه با پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات از جهت فنی نیز پست الکترونیک ملی محیط امنی خواهد داشت، گفت: با توجه به تعداد استفاده کنندگان، فضای مورد استفاده افراد برای پست الکترونیک را به اندازه کافی ارائه خواهیم داد.

وی با اشاره به راه اندازی پست الکترونیک ملی به نشانی mail.post.ir به مهر گفت: پیش از این شرکت پست یک سرویس پست الکترونیک راه اندازی کرده بود که محدودیتهایی از جهت فضای ایمیل و پوشش تعداد کاربران داشت اما هم اکنون این سرویس جدید با پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات از جهت تعداد کاربر و فضای مورد نیاز کاربران محدودیتی نخواهد داشت.

کرباسیان با بیان اینکه پیش از این ایمیل پست به 150 هزار متقاضی واگذار شده است، افزود: با سرمایه گذاری صورت گرفته و رفع مشکلات قبلی، به هر تعداد متقاضی حقیقی و حقوقی این سرویس را واگذار می کنیم.

ایمیل ملی پل ارتباطی مردم و دولت

مدیرعامل شرکت پست در پاسخ به این سئوال که گفته می شود این سرویس با توجه به لزوم احراز هویت کاربر، امنیت اطلاعات را تضمین نمی کند، تصریح کرد: ایمیل ملی یک ایمیل رسمی برای استفاده دولت با مردم و مردم با دولت است که مکاتبات اداری را پشتیبانی می کند و نمی توان به صورت هرزنامه ای با آن کار کرد. براین اساس این سرویس نیازمند احراز هویت افراد است.

ایمیل ملی برای محاورات شخصی نیست

وی با بیان اینکه قرار نیست در این ایمیل مخاطبان ارتباطات محاوره ای شخصی خود را داشته باشند افزود: این ایمیل باید برای محاورات اداری به کار گرفته شود.

هزینه فعالسازی ایمیل ملی

مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه ایمیل ملی امن است و می تواند به عنوان درگاه دولت و مردم مورد استفاده قرار گیرد در مورد هزینه فعالسازی و احراز هویت این سرویس نیز به مهر گفت: هزینه فعالسازی این سرویس سالیانه هزار تومان است که این رقم به عنوان مبلغ پایه درنظر گرفته شده و اگر کاربر نیاز به حجم و فضای بیشتری داشته باشند نرخ این سرویس متفاوت خواهد بود.

ظرفیت واگذاری ایمیل ملی

وی گفت: ظرفیت واگذاری این سرویس تا 100 میلیون کاربر قابل افزایش است و متقاضیان می توانند پس از پر کردن فرم اینترنتی، مدارک احراز هویت خود را با مراجعه به یکی از دفاتر پپستی سراسر کشور تحویل دهند و سرویس ایمیل ملی دریافت کنند.

سرویس پست الکترونیک ملی هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری شرکت پست و سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شد.

در این مراسم وزیر ارتباطات تاکید کرد که هر ایرانی در کنار کد پستی باید ایمیل ملی نیز داشته باشد.

برخی کارشناسان معتقدند که سرویس ایمیل ملی به دلیل استفاده از برخی نرم افزارهای متن باز امنیت اطلاعات کاربر را تضمین نمی کند و از طرفی دریافت احراز هویت اشخاص برای ثبت نام در این سرویس، موضوعی است که باعث می شود کاربران به این سرویس اعتماد چندانی نداشته باشند.

کد خبر 223435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز