همشهری آنلاین: موشک مافوق صوت هاک (HAWK) با جرم 7/638 کیلوگرم و سرعت 5/2 ماخ که تا بُرد 40 کیلومتر از سایت قابل اصابت به هدف می‌باشد، موشک ضد موشک‌های بالستیک و هواپیما و ... در ارتفاع متوسط و پست است.

حداکثر ارتفاع اصابت برای موشک هاگ، 48000 پا (16000 متر) از سطح زمین و حداقل 30 متر می‌باشد.

پیشبران موشک، سوخت جامد و سرجنگی آن به جرم 30 کیلوگرم شامل مواد منفجره متلاشی شونده و فیوز مجاورتی یا ضربتی است. موشک پس از انفجار به 16700 تکه تقسیم می‌شود. هدایت موشک به سمت هدف از نوع آشیانه یاب نیمه فعال بوده و از ناوبری تناسبی استفاده می‌کند. هر لانچر هاگ که خودکششی می‌باشد، سه فروند موشک را با خود حمل می‌کند.

آتشبار هاک شامل 6 الی 9 لانچر، رادار تجسسی ارتفاع متوسط IPAR، رادار تجسسی ارتفاع پست ICWAR، رادار تعقیب هدف IHIPR، رادار مسافت یاب و ضد پارازیت IROR، مرکز کنترل آتش IBCC، مرکز هماهنگی اطلاعات ICC، مرکز هماهنگی شناسایی IFF، مولدهای برق (حدود 8 ژنراتور)، خودرو حمل و نقل موشک و موشک‌های اضافه می‌باشد.

رادار Icwar رادار تجسسی ارتفاع پست است که بر اساس موج دائم و با تکنیک داپلر و در باند G قادر به تشخیص اجسام متحرک است. بُرد موثر Icwar ، 55 کیلومتر و بُرد نهایی آن 65 کیلومتر می‌باشد.

رادار تجسسی ارتفاع متوسط IPAR ، جهت کشف هدف در هاک به کار می‌رود و نقش رادار اصلی در سامانه هاگ را ایفا می‌کند. این رادار با تکنیک پالس و در باند D کاوش می­کند. بُرد نهایی این رادار 110 کیلومتر و دارای توانایی مقابله با ECM می‌باشد.

رادار تعقیب هدف Hipower ، که در موج مداوم و در باند G عمل می‌کند به منظور تعقیب هدف و هدایت موشک و انهدام اهداف کشف شده توسط رادارهای IPAR و Icwar است. در سازمان هر آتشبار دو دستگاه Hipower پیش بینی شده است.

رادار مسافت یاب و ضد پارازیت IROR به­منظور کمک به رفع پارازیت و محاسبه فاصله دقیق هدف برای رادار Hipower از رادار تکنیک پالس IROR ، که در باند G عمل می‌کند استفاده می‌شود. این رادار دارای بُرد 80 کیلومتری می‌باشد. مرکز کنترل آتش BCC یا مرکز آتشبار شامل کنسول­های مختلف جهت کنترل و صدور فرامین ناظر به قسمت­های آتش می‌باشد.

مراحل هدف یابی تا انهدام هدف توسط سامانه هاک

اطلاعات مربوط به هدف پس از کشف توسط رادار IPAR و یا Icwar از طریق مرکز کنترل یا BCC به رادارهای تعقیب و هدایت Hipower داده می‌شود. رادارها با دریافت اطلاعات سمت و بُرد هدف با تجسس در ارتفاع بر روی آن قفل می‌کنند. چنانچه هدف در BCC و از طریق IFF (که با BCC در ارتباط است) دشمن شناسایی شود نسبت به شلیک موشک اقدام می‌شود.

موشک پس از پرتاب با رادار تعقیب و تابنده هدف ارتباط برقرار نموده و سوار بر امواج به طرف هدف حرکت می‌کند. در صورت تغییر در مسیر هدف، تغییرات از طریق رادار تعقیب به موشک فرستاده می‌شود. هرگونه ECM در مسیر شکار هدف از کشف تا انهدام توسط رادارها قابل رفع است.

به عنوان نمونه چنانچه رادار تعقیب اولیه، مواجه با ECM شود رادار IROR به جای آن انجام وظیفه می‌کند.

موشک هاوک دارای طول 503 سانتی متر، قطر 36 سانتی متر، پهنای بال121 سانتی متر، جِرم 7/638 کیلوگرم، سرعت5/2 ماخ، ارتفاع 30 تا 16000 متر و بُرد40 کیلومتر می‌باشد.

منبع: پدافند ارتش

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹