چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده از تیله طبی در خمیردندان شاید بتواند پوسیدگی دندان‌ها را متوقف کرده و همچنین به دندان‌های حساس کمک کند.

ترمیم پوسیدگی‌های دندان با تیله‌های شیشه‌ای

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه کوئین‌مری لندن تیله‌های حاوی کلسیم و فسفات به اندازه یک تار موی انسان تولید کرده‌اند که اجزای حیاتی مینای دندان محسوب می‌شوند.

این تیله‌ها برای کمک به ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده در اثر پوسیدگی ساخته شده‌اند اما میزان آنها نباید آنقدر شدید باشد که نیاز به پر کردن وجود داشته باشد.

این تیله‌های شیشه‌ای علاوه بر توقف پوسیدگی، ممکن است بتوانند مشکل دندان‌های حساس که مینای آنها از بین رفته و عاج دندان در معرض خطر قرار گرفته را کاهش دهند.

هنگامی که خمیردندان حاوی این تیله‌ها بر روی دندان کشیده می‌شود، توپ‌ها در نواحی مینای تضعیف شده یا آسیب‌دیده و یا در مناطقی که لثه از روی دندان کنار رفته قرار می‌گیرند و سپس با رطوبت دهانی حل شده و کلسیم و فسفات را آزاد می‌کنند.

کارآزمایی‌های اولیه نشان داده که این فرآیند سطح جدیدی را در کمتر از سه ساعت بر روی دندان ایجاد کرده و تیله‌ها پس از هشت ساعت بطور کامل حل می‌شوند.

در حال حاضر چندین خمیر دندان حاوی ذرات شیشه‌ای در بازار وجود دارند اما تیم سازنده تیله‌های کلسیم فسفات مدعی هستند که آنها هشت برابر سریع‌تر حل شده و زودتر مینا را شکل می‌دهند.

به گفته محققان میزان بالای فسفات به این معنی است که این تیله‌ها می‌توانند بطور موثرتری دندان را ترمیم کنند.

این محققان پیش از این بر روی یک نمونه شیشه حاوی فلوراید برای استحکام دندان کار کرده بودند اما قصد داشتند راه موثرتری برای ترمیم مینای دندان شناسایی کنند.

این تیله‌ها یک نوع خاص ماده زیست‌تجزیه‌پذیر موسوم به شیشه زیستی هستند که از قابلیت حفظ کلسیم و فسفات درون خمیردندان برخوردار بوده اما در تماس با رطوبتی مانند بزاق دهان آزاد می‌شوند.

این فناوری اخیرا باعث دستیابی محققان به یک جایزه 25 هزار دلاری از سوی شرکت rmourers and Brasiers برای بتکار شده است. امید می‌رود که این محصول تا دو سال آینده وارد بازار شود.

کد خبر 224498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز