کارشناسان مطالعات جوی تأکید کردند کربن سیاه ناشی از آتش‌سوزی‌های خودبه‌خودی جنگل‌ها بر میزان بازتاب نور خورشید از سطح یخچال‌های طبیعی هیمالیا تأثیر می‌گذارد و تعادل حجم این توده‌های یخی را برهم می‌زند.

تأثیر آتش‌سوزی‌های جنگلی بر یخچال‌های طبیعی



به گزارش ایسنا، این کارشناسان اظهار داشتند که با توجه به نتایج مطالعات اخیر به هم خوردن تعادل در فرایند ذخیره و ذوب یخچال‌های طبیعی تأثیر قابل‌توجهی بر پدیده گرمایش جهانی دارد. گروهی از کارشناسان یخچال‌های طبیعی در هند در گزارش جدید خود اظهار داشتند که تغییر در الگوی بازتاب نور از سطح یخچال‌ها تنها در سال 2009میلادی بیشتر از سال‌های 2000تا 2012میلادی بوده و عامل اصلی آن وقوع‌ آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی در آن سال عنوان شده است.

این محققان تأکید کردند: اخیرا مشاهده شده که بسیاری از یخچال‌های کم‌ارتفاع کوچک در هیمالیا سالانه حدود یک متر ذوب می‌شوند و حجم یخ‌های آب شده در این منطقه بیش از برآوردهای گذشته است. رئیس مؤسسه نظارت و توسعه پایدار هند در این‌باره گفت: درحالی‌که در گذشته تصور می‌شد که آتش‌سوزی جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف جهان تأثیری بر جو و گرمای جهانی ندارد اما یافته جدید خلاف این امر را ثابت می‌کند.

کد خبر 225039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز