مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه ملی تایوان در شرایطی که بازار جاسوسی از شهروندان کشورهای مختلف جهان بسیار داغ است، دندان مصنوعی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند از عادت‌های دهانی افراد جاسوسی کند.

براساس گزارش گیزمگ، شاید استفاده از مواد پرکننده دندان‌ها به عنوان گیرنده رادیویی چیزی بیش از یک افسانه نباشد، اما دانشمندان تایوانی درحال ساخت دندان مصنوعی هستند که فراتر از ارسال صرف سیگنال‌های رادیویی عمل می‌کند. این دانشمندان قصد دارند حسگر و فرستنده بلوتوثی را درون دندان کار بگذارند تا عادات دهانی افراد را تحت نظر بگیرند و اطلاعات مربوط به آن را از طریق فرستنده بلوتوث به پزشک اطلاع دهند.

دهان‌ انسان اندامی چند‌منظوره‌است،‌ برای تنفس، چشیدن، خوردن غذا، حرف زدن و بیان احساسات و بسیاری از فعالیت‌های دیگر از آن استفاده می‌شود. اما از سویی دیگر متخصصان براین باورند می‌توان از دهان انسان برای کنترل میزان سلامت وی نیز استفاده کرد. از این رو دانشمندان تایوانی به این فکر افتادند که اگر بتوان حسگری را درون دهان کار گذاشت،‌می‌توان از آن برای درک بهتر عادت‌های دهانی افراد و تشخیص بیماری‌های آنها استفاده کرد، عادت‌هایی از قبیل سیگار کشیدن زیاد و یا نوشیدن مشروبات الکلی.

در طرح اولیه این دندان به جای فرستنده بلوتوث از یک سیم استفاده شده‌است. این دندان به راحتی می‌تواند جایگزین یک دندان مصنوعی شود، از شتاب‌سنج سه‌محوره‌ای برای کنترل حرکات دهان برخوردار است تا پزشک متوجه شود بیمار چه زمان در حال جویدن، نوشیدن،‌حرف زدن،‌سرفه کردن و دیگر کارها است. تجهیزات درونی دندان با استفاده از رزین دندانی پوشانده شده تا از آنها در برابر بزاق دهان محافظت شود.

این دندان برروی هشت داوطلب مورد آزمایش قرار گرفته و به درستی توانست فعالیت‌های دهانی این افراد را با دقت 93.8 درصد حدس بزند. دانشمندان اکنون برروی مدل دیگری از این دندان کار می‌کنند که قرار است اطلاعات را به صورت بی‌سیم و با کمک باطری قابل شارژ ارسال کند،‌پس از آن به دقت و ایمنی سیستم پرداخته خواهد شد.

کد خبر 225827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز