با گذشت 2سال از وقوع اختلاس 3هزار میلیارد تومانی هنوز پرونده بانک آریا که یکی از بخش‌های این پرونده است روشن نشده و سهامداران‌ همچنان بلاتکلیف هستند.

بورس


با آنکه مدت‌ها از ماجرای اختلاس 3هزار میلیارد تومانی می‌گذرد و هر روز زوایای جدیدی از این پرونده روشن می‌شود ولی هنوز بخشی از پرونده مه‌آفرید خسروی که متهم ردیف اول این پرونده است در موضوع‌هایی از قبیل پذیره‌نویسی سهام بانک آریا، پولشویی و همچنین ارائه نکردن اطلاعات به سازمان بورس و اوراق بهادار روشن نشده است. مه‌آفرید خسروی متهم اصلی این پرونده در شهریور سال90 اقدام به پذیره‌نویسی سهام بانک آریا کرد که مدت زمان کوتاهی پس از انجام این پذیره‌نویسی ماجرای اختلاس 3هزار میلیارد تومانی او در رسانه‌ها بازتاب خبری پیدا کرد. اما با وجود آنکه ماجرای سایر بخش‌های این پرونده روشن شده است؛هنوز موضوع پذیره‌نویسی بانک آریا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پذیره‌نویسی بانک آریا به مبلغ 100میلیارد تومان منجر به متضرر شدن سهامداران زیادی شد و همین موضوع رد پای اختلاس 3هزار میلیارد تومانی را به بورس هم باز کرد اما با آنکه تعدادی از سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد هم در پذیره‌نویسی این بانک شرکت کرده بودند هنوز پاسخ دقیقی درباره ضرر و زیان سهامداران این بانک داده نشده است و مشخص نیست آیا مبالغی که سهامداران این بانک برای شرکت در پذیره‌نویسی پرداخت کرده بودند بازپرداخت خواهد شد یا خیر؟ قرار بوده دادگاه جدیدی در تیر‌ماه امسال برگزار شود که تاریخ دقیق آن مشخص نیست.در مورد پرونده اصلی اختلاس تاکنون برای 29متهم پرونده بانک آریا کیفرخواست صادر شده که مه‌آفرید امیرخسروی یکی از معروف‌ترین متهمان در این بخش است و البته غیر از اتهام پولشویی مواردی همچون معاونت در پولشویی،‌ دریافت رشوه، اخلال در امنیت اقتصادی کشور نیز برای وی ثبت شده است.

پرونده بانک آریا از کجا آب می‌خورد؟

بانک آریا نام بانکی است که اواخر سال۱۳۸۹ اقدام به پذیره‌نویسی کرد. گروه منصور آریا در تیر‌ماه سال88 درخواست تاسیس بانکی با نام آریا را مطرح کردند و بانک مرکزی هم شهریور سال89 به آنها اجازه داد تا بانک آریا را با سرمایه اولیه 2هزار میلیارد ریال تاسیس کنند.

البته قراربود این سرمایه تا پایان سال به 4هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کند؛ اما آنها اقدام به پذیره‌نویسی و انتشار آگهی استخدام کارمند هم کردند و طی مرداد‌ماه سال90 همزمان با افشای پرونده فساد بزرگ، بانک مرکزی مجوز فعالیت این بانک را باطل کرد. مالک اصلی این بانک با نام مه‌آفرید‌خسروی، در شهریور ۱۳۹۰ متهم به اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی شد که از بزرگ‌ترین اختلاس‌های تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. در زمان پذیره‌نویسی سهام بانک آریا، گروه امیر منصورآریا برای اینکه تمام سهام این بانک انحصارا متعلق به‌خودش باشد از طریق تبانی با یکی از بانک‌ها به هدف خود رسید. براساس آنچه در گزارش‌ها آمده گروه امیر منصور با یکی از شعب بانک‌ها به‌نحوی تبانی کرد که تمام کارمندان شعبه برای او حکم نوکر را داشتند و قبل از باز شدن در شعبه تمامی سهام را به اعضا و آشنایان گروه امیر منصور فروختند. بر همین اساس شعبه مورد نظر اسامی این افراد را به‌عنوان پذیره‌نویس ثبت کرد و زمان باز‌شدن در شعبه مراجعه‌کنندگان دست خالی برگشتند.درحالی‌که طبق قانون هر ایرانی حق خرید سهام را داشته است. کارمندان بانک مورد نظر با تبانی امیر منصورآریا در این حوزه تخطی کردند که باید با برخورد قضایی مواجه شوند. از آنجا که هم‌اکنون پرونده این تخلف در دادگاه در حال رسیدگی بوده و کیفرخواست‌های سنگینی هم برای متهمان صادر شده، ستاد مبارزه با مفاسد برای رسیدگی به موارد جانبی وارد عمل شده است.

آشنایان مه‌آفرید سهامداران بانک آریا بودند

در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی در یکی از جلسات، متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی بزرگ با قبول بخشی از اتهامات خود گفت: من و اعضای خانواده‌ام با پولی که مه‌آفرید به ما داد سهامدار بانک آریا شده بودیم. قاضی سراج با تفهیم اتهام به متهم ردیف دوم پرونده از او خواست به دفاع از خود بپردازد که ب-‌ب متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی بزرگ در تشریح دفاعیات خود در دادگاه انقلاب به قاضی سراج گفت: من بخشی از اتهامات را قبول دارم اما بخشی از آن نیز نادرست است. نخستین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم موضوع کیفرخواست است که در آن از این شاخه به آن شاخه پریده شده بود. ادعای تقابل و اضرار به نظام از اهداف این شرکت‌ها نبود. مه آفرید مدعی می‌شد هدف از راه‌اندازی این شرکت‌ها تولید بوده نه اضرار به نظام. در بحث گروه ملی باید اشاره کنم از ابتدا عضو هیأت مدیره نبودم و از اواسط سال 89به این سمت منصوب شدم. در کیفرخواست به آنهایی که به ضرر من بود اشاره شده است. کار من در شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا مشخص بود. من وکیل بودم و کار حقوقی می‌کردم. تمام دریافتی‌هایی که از این شرکت داشتم بابت حق‌الوکاله‌ام بوده است هیچ جا تناقضی نداشته‌ام و هر چه بود گردن گرفتم.

متهم در ادامه به رابطه‌اش با مه‌آفرید خسروی اشاره کرد و گفت: من به مه‌آفرید خسروی اعتماد کامل داشتم او نیز این اعتماد را به من داشت و به بیانی می‌توانم بگویم من چشم راست خسروی بودم. خسروی املاکی را پیدا می‌کرد و من کارهای معامله آن را انجام می‌دادم گاهی نیز به من پیشنهاد رشوه می‌شد. در طول فعالیتم در شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا رشوه دریافت نکردم و به کسی هم رشوه ندادم. خسروی از من خواست در گروه ملی فعالیت کنم و تا حدود 10روز قبل از دستگیری در آنجا مرتکب تخلفی نشدم.

وی ادامه داد: من فقط 10یا 8روز قبل از دستگیری تعدادی قرارداد را امضا کردم و در آن روز برای نخستین‌بار آقای ک را دیدم او چند برگ قرارداد را روی میز من گذاشت و گفت باید آن را سریع امضا کنم من هم به‌خاطر اعتمادی که به مه‌آفرید داشتم آن را در عرض 4یا 5دقیقه امضا کردم.

دادگاه بانک آریا بی‌حکم مانده است

نخستین جلسه دادگاه بانک آریا در تاریخ اول خرداد امسال در دادگاه انقلاب برگزار شد که البته متهم ردیف اول در دادگاه حضور نداشت. وکیل یکی از متهمین پرونده بانک آریا از قرائت کیفرخواست ۱۳۱صفحه‌ای در نخستین جلسه دادگاه این بانک خبر داد و گفت: در جلسه اول تمام زمان دادگاه به قرائت کیفرخواست 131صفحه‌ای از سوی 2تن از نمایندگان دادستان گذشت.وی افزود: متهم ردیف اول در جلسه اول حاضر نشد و وکیل وی در دادگاه به بیان نظرات خود پیرامون روند رسیدگی به پرونده پرداخت.شهبازوار با اشاره به برگزاری غیرعلنی دادگاه بانک آریا گفت: خوشبختانه برخورد قاضی با طرفین پرونده بسیار خوب بود و از آنجا که تعداد متهمان در این پرونده زیاد است قاضی تصمیم گرفته دادگاه را با حضور متهمان به‌صورت 4یا 5نفره برگزار کند.

برخی افراد در پایان نخستین جلسه دادگاه نسبت به برگزاری دادگاه ایراد وارد دانسته و عنوان کردند که پرونده بانک آریا به‌خاطر اتهام پولشویی تشکیل شده درحالی‌که این اتهام در جریان رسیدگی به پرونده فساد ۳هزار میلیارد تومانی مورد رسیدگی قرار گرفته است.این افراد معتقدند پرونده بانک آریا پرونده جدیدی نیست و نباید تشکیل می‌شده زیرا سال گذشته به اتهامات گروه آریا در زمینه پولشویی رسیدگی شده است.

پولشویی تنها یکی از جرائم متهمان است

ناصر سراج، قاضی پرونده فساد ۳هزار میلیاردی درباره پرونده بانک آریا گفت: این تصور غلطی است که این پرونده صرفا به‌خاطر پولشویی تشکیل شده باشد. در این پرونده علاوه بر حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پولشویی اتهامات دیگری وجود دارد و متهمان باید به آن اتهامات پاسخ دهند.

تاکنون برای حدود ۲۷ متهم کیفرخواست صادر شده که مه‌آفرید امیرخسروی یکی از معروف‌ترین متهمان این بخش است؛ این پرونده در شعبه اول دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود و قاضی احمدزاده محاکمه متهمان را برعهده گرفته است.از آنجا که مدیران گروه آریا بخشی از پول‌های به‌دست آورده از فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی خود را برای تأسیس بانک آریا هدایت کرده و در این بین با ظاهرسازی، تعدادی از اعضای خانواده و کارکنان زیرمجموعه خود را به‌عنوان اعضای هیأت مدیره و پذیره‌نویسان این بانک معرفی کردند، می‌شد پیش‌بینی کرد که اتهام متهمان اصلی این پرونده پولشویی باشد.

در حال حاضر، مه‌‌آفرید امیرخسروی که پیش از این از سوی همین شعبه به‌اتهام اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی‌الارض به اعدام و به‌ اتهام پولشویی به ردّ مال و جزای نقدی به‌میزان یک‌چهارم مبلغ ۲۵هزار میلیارد و ۷۲۹میلیون و ۸۰۰ ریال محکوم و محکومیت وی در دیوان عالی کشور، قطعی شده بود، در پرونده تأسیس بانک آریا با اتهاماتی مانند مشارکت در پولشویی، مشارکت در عدم‌ارائه اطلاعات به سازمان بورس و اوراق بهادار روبه‌رو است.

متهم ردیف دوم این پرونده هم با اتهاماتی مانند معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور، تحصیل مال از طریق نامشروع، مشارکت در پولشویی و همچنین ارائه اطلاعات خلاف واقع با سازمان بورس و اوراق بهادار روبه‌رو است.

کد خبر 225914

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز