همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی ژنی را در ریشه برنج کشف کرده‌اند که به گیاه اجازه می‌دهد آب را از اعماق خاک جذب کرده و خود را با خشکسالی سازگار نماید.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه لوپاریزین، دانشمندان مرکز علوم زیست- کشاورزی ژاپن ژنی را در ریشه گیاه برنج کشف کرده‌اند که به گیاه این امکان را می‌دهد آب را از اعماق خاک جذب کند.

برنج به همراه ذرت و گندم، یکی از مهم‌ترین غلات کشت شده در جهان به حساب می‌آید و در حال حاضر غذای اصلی ۳ میلیارد انسان را تشکیل می‌دهد.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۵، برای برآوردن نیاز این جمعیت، کشت این گیاه باید در مناطق گرم و خشک و مستعد خشکسالی،۴۰% افزایش یابد.

گیاه برنج به دلیل داشتن ریشه‌های کم عمق، نسبت به تنش آبی و کمبود آب بسیار حساس است. محققان مرکز زیست- کشاورزی ژاپن این گیاه را از لحاظ ژنتیکی دست‌کاری کرده‌اند تا بتواند در محیط‌های کم آب و یا مناطقی که منابع آبی در اعماق زمین قرار دارند رشد کند.

این محققان ژن DRO۱ را در این گیاه شناسایی کرده‌اند. این ژن سبب می‌شود ریشه‌های گیاه به سمت پایین رشد کرده و به اعماق زمین نفوذ کند.

آن‌ها سپس دو گونه برنج متفاوت را بررسی کردند. گونه IR۶۴ که در آسیا کشت می‌شود و ریشه‌های سطحی دارد و گونه Kinandang Patong که بیشتر در فیلیپین کشت شده و ریشه‌های عمیق‌تری نسبت به گونه اول دارد. آنها با دست‌کاری ژنتیکی گونه IR۶۴، گیاهی به نام Dro۱-NIL به وجود آوردند و ژن ریشه‌های عمیق را از گونه Kinandang Patong به آن وارد کردند.

مشاهدات دانشمندان نشان می‌دهد گیاه جدید ریشه‌های عمیق‌تری دارد. (حداکثر دو برابر ریشه‌های گونه IR۶۴) دانشمندان سپس این گونه‌ها را در آب وهوای گرم و مناطق مستعد خشکسالی پرورش دادند و به این نتیجه رسیدند که گونه جدید در مناطق با خشکسالی متوسط به خوبی رشد می‌کند و در مناطق با خشکسالی بالا کارکرد این گونه تنها ۳۰% کاهش خواهد داشت.

محققان این پژوهش امیدوارند در آینده راه‌های جدیدی پیدا کنند که گیاهان را در محیط‌های گرم و خشک و با خشکسالی بالا به خوبی پرورش دهند. نتایج این تحقیقات در مجله Nature Genetics به چاپ رسیده است.

کد خبر 225956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز