همشهری آنلاین: مرگ ناگهانی بازیکن جوان اکوادوری یک باشگاه فوتبال قطری، بحث درباره موارد مرگ‌های غیرمنتظره بازیکنان حرفه‌ای فوتبال را دوباره برانگیخته است.

chucho

باشگاه فوتبال قطری که بازیکنش، کریستین "چاچو" بنیتز، هفته پیش به طور ناگهانی درگذشت، می‌گوید علت مرگ او نارسایی قلبی بوده است.

به گزارش واشنگتن پست باشگاه الجیش جزئیات بیشتری درباره این بازیکن اکوادوری که مدت کوتاهی پس از نخستین بازی‌اش با این باشگاه درگذشت، منتشر نکرده است.

این باشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بر اساس گزارش‌های رسمی پزشکی بوسیله مقامات دولتی مرگ ناگهانی به علت نارسایی قلبی رخ داده است."

الجیش اعلام کرده است که هزینه‌های بازگشت جنازه بنیتز را به اکوادور خواهد پرداخت. مدیریت باشگاه الجیش هم تاکید کرد در این زمان سخت از خانواده بنیتز حمایت خواهد کرد.

اما بحث درباره علت مرگ این بازیکن ۲۷ ساله همچنان ادامه دارد.

ارمن بنیتز، پدر کریستین، که خودش ستاره پیشین فوتبال اکوادور است، در مصاحبه‌ای گفت که پسرش سابقه بیماری قلبی نداشته است و هنگام پیوستن به الجیش گواهی سلامتش را دریافت کرده بود.

او گفت: "هنگامی قرار است بازیکنی قرارداد امضا کند، همیشه تحت آزمون‌های سلامتی قرار می‌گیرد، و او این آزمون‌ها را گذرانده بود."

مرگ این بازیکن باعث دامن زدن به بحث‌هایی درباره گرمای زیاد در جاهایی مانند قطر که جام جهانی ۲۰۲۲ است، و شمار کلی مرگ و میر در میان بازیکنان جوان شده است.

ناظران می‌گویند به تداوم این مرگ و میرهای ناگهانی در میان بازیکنان جوان فوتبال اشاره می‌کنند و می‌گویند در طول دهه گذشته دست کم ۲۰ فوتبالیست حرفه‌ای که در حین مسابقه یا مدت کوتاهی پس از آن درگذشته‌اند.

مارک- ویوین فوئه، بازیکن ۲۶ ساله کامرونی در حین مسابقات کنفدراسیون فیفا در لیون فرانسه در سال ۲۰۰۳ از هوش رفت و درگذشت.

آنتونیو پوئترای ۲۲ ساله در مسابقات لیگ اسپانیا در بازی تیم سویل در مقابل تیم ختافه در سال ۲۰۰۷ به طور ناگهانی فوت کرد. دانی خارکه، بازیکن دیگر اسپانیایی، به علت نارسایی قلبی در هتلش در ایتالیا در سال ۲۰۰۹ درگذشت.

میکلوش فهر، بازیکن مجاری در سال ۲۰۰۴ و ماکس فریرا و سرجینهو، دو بازیکن برزیلی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به طور ناگهانی فوت کردند.

و این فهرست مرگ‌های ناگهانی شامل بازیکنان آفریقایی، آسیایی، اروپایی، آمریکایی شمالی و جنوبی، مردانی از همه مناطق آب و هوایی، و با سوابق گوناگون می‌شود که نقطه مشترک‌شان فوتبالیست حرفه‌ای بودن و مرگ ناگهانی بهت‌آورشان بوده است.

مایکل دوهوگ، پزشک بلژیکی که مدت‌ها رئیس کمیته پزشکی فیفا بوده است و کارش را به عنوان پزشکی جوان در میدان فوتبال ۴۰ سال پیش در بروژ آغاز کرده است، می‌پذیرد که با وجود اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام می‌شود، چنین حوادثی ممکن است رخ دهد. هنگامی که او تازه از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل شده بود، یک بازیکن هلندی به نام نیکو ریندرس در حین بازی برای باشگاه بروژ از هوش رفت، او این بازیکن را احیا کرد. اما چهار سال بعد ریندرس به علت حمله قلبی درگذشت. کالبد شکافی نشان داد که او دچار نقصان مادرزادی قلبی تشخیص‌داده نشده بوده است.

در حال حاضر باشگاه‌ها در لیگ‌های ثروتمندتر- برای مثال در انگلیس، اسپانیا و ایتالیا- دفیبریلاتور (شوک‌دهنده) قلب را برای احیای قلبی در موارد ایست قلبی بازیکنان در اختیار دارند. همین دستگاه بود که سال قبل بازی تیم‌های تاتنهام و بولتون در لندن، جان بازیکن بولتون، فابریس موامبا، را نجات داد.

اما سوالاتی هنوز بی‌پاسخ مانده است. چرا اغلب موارد مرگ‌های ناگهانی در میدان‌های فوتبال در اوج فصل تابستان درست پیش از شروع فصل جدید، و هنگامی گرمای هوا شدید است، رخ می‌دهد.

کد خبر 226030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز