سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین -آیدا رزاقی: پروکسی (Proxy Server) یک نوع سرور واسطه است که می‌تواند برای ثبت فعالیت کاربران در شبکه و یا مسدود کردن دسترسی به بعضی از سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

p server

p server

این نوع سرور بین برنامه‌های کاربردی (مثل یک مرورگر وب) و سرور اصلی می‌نشیند و وظایف خود را از این طریق انجام می‌دهد.

در واقع پروکسی سرور برنامه واسطه‌ای بین کاربر داخلی شبکه و اینترنت است و قابلیت‌های فراوانی در راستای حفظ امنیت، نظارت مدیریتی، کنترل کاربران و سرویس‌های ذخیره‌سازی دارد. به عبارت فنی‌تر پراکسی سرور درخواست کلاینت (Client) را به را بررسی و پردازش‌می‌کند و در صورت عدم مغایرت با سیاست‌های حاکم بر شبکه به آن‌ اجازهٔ عبور از فایروال  را می‌دهد و سپس جواب آن را هم از اینترنت دریافت و برای کلاینت ارسال می‌کند.

سرور پروکسی دو هدف عمده دارد:

1- بهبود عملکرد: به این ترتیب که نتیجه تمامی درخواست‌ها را برای مدت مشخصی حفظ می‌کند و اگر دو کاربر با فاصله زمانی مشخصی یک درخواست یکسان داشته باشند، به ازای درخواست دوم، دیگر فرمان را به سرور اصلی نمی‌فرستد. بلکه مستقیماً در اختیار کاربر قرار می‌دهد و این باعث کاهش زمان پاسخ می‌شود.

2- فیلتر کردن درخواست‌ها: در این حالت برای فیلتر کردن سرورها و سایت‌های مشخصی استفاده می‌شود. برای مثال محدود کردن دسترسی کارمندان یک مجموعه به بعضی سرویس‌ها و وب‌سایت‌های مشخص.

کد خبر 226872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز