همشهری آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی به وجود آمدن کمپینی برای افشا کردن مانور سیاسی امریکا و اسرائیل پشت مذاکرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز با تشکیلات خودگردان فلسطین را خواستار شده است.

به گزارش پرس تی وی، جیم دین، تحلیلگر سیاسی روز دوشنبه (۲۱ مرداد) در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت: «باید با ایجاد یک کمپین بزرگ دورویی اسرائیل در تمامی مذاکرات گذشته و همچنین ناکارآمدی امریکا به عنوان یک واسطه‌گر را آشکار کنیم.»

وی افزود: «امریکا نباید ارتباطی با این مذاکرات داشته باشد چرا که در حقیقت آنان اسرائیل را گستاخ کرده‌اند.»

این تحلیلگر با اشاره به سوابق شکست امریکا به عنوان عنصری «متصل» به روند مذاکره بین اسرائیل و فلسطین اظهار کرد «این موقعیتی خطیر است و بیرون کشیدن امریکا از این ماجرا و وارد کردن یک واسطه‌گر مستقل واقعی، اقدام بزرگی خواهد بود.»

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در تاریخ ۸ اوت گفت، مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) و رژیم اسرائیل ۱۴ اوت در بیت‌المقدس از سرگرفته خواهد شد.

نمایندگان رژیم اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین ماه گذشته در واشنگتن دیدار کردند. این دیدار اولین ملاقات آنان در سه سال اخیر بود.

ناظران می‌گویند مارتین ایندک، میانجی‌گر امریکا در مذاکرات از پیش تعیین شده روابطی قوی با لابی صهیونیست در داخل و خارج از امریکا دارد.

جنبش مقاومت فلسطین، حماس در ۱۹ جولای پیشنهاد امریکا برای از سرگیری مذاکرات را رد کرد و گفت «حماس بازگشت تشکیلات خودگردان به پای میز مذاکره با اشغالگران را مغایر با اجماع ملی می‌داند.»

آخرین دور مذاکرات فلسطین و اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۰ و پس از آن‌ که تل‌آویو از توقف فعالیت‌های شهرک سازی خود در کرانه باختری سر باز زد متوقف شد.

فلسطینی‌ها درصدد هستند یک کشور مستقل در اراضی کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و نوار غزه ایجاد کنند و از رژیم اسرائیل می‌خواهند از اراضی فلسطینی که در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ اشغال شد خارج شود.

با این وجود، تل آویو از بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ خودداری کرده است و مایل نیست درباره موضوع قدس نیز بحث و گفتگو کند.

کد خبر 226905
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز