چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین -آیدارزاقی: شرکت ارتباطات موزاییک در سال ۱۹۹۴ توسط مارک اندریسن و جیمز.اچ کلارک تاسیس شد و بعدها به نت‌اسکیپ (Netscape) تغییر نام داد.

netscape

این شرکت با ارائه مرورگر وب نویگیتور (Navigator)  بیش از 80% سهم بازار را به خود اختصاص داد و بازار نرم‌افزاری را دگرگون ساخت. این کمپانی پروتکل SSL (لایه سوکت امن) را در راستای نیاز به امنیت در شبکه تارگستر جهانی همراه اولین مرورگر اینترنت خود در اولین سال تاسیس ایجاد کرد.

در سال 1995 شرکت مایکروسافت همراه ویندوز 95 مرورگر وب اینترنت اکسپلورر را به صورت رایگان توزیع کرد. شرکت سرمایه‌گذاری اینترنتی AOL که تا آن زمان از نت‌اسکیپ به عنوان مرورگر پیش‌فرض پشتیبانی می‌کرد، از مرورگر اینترنت مایکروسافت استقبال کرد.

نت‌اسکیپ در سال 1998 پروژه موزیلا (Mozilla Organisation) را بر روی موتور Gecko پایه‌گذاری کرد که کدهای برنامه نویسی آن در پروژه‌های بعدی شرکت و هم‌چنین زیربنای محصولات موزیلا مانند مرورگر فایرفاکس (FireFox) استفاده شد.

آخرین نسخه مرورگر نویگیتور (Netscape Navigator 9) به صورت رایگان در 15 اکتبر2007 وارد بازار شد. عملاً در یکم مارس 2008 شرکت AOL حمایت مالی خود از مرورگر اینترنت نت‌اسکیپ را قطع کرد و تولید تمامی محصولات و برنامه‌های این شرکت متوقف شد. البته نت‌اسکیپ به عنوان زیرمجموعه‌ای از AOL در زمینه ارائه خدمات اینترنتی(ISP) فعالیت دارد و از مرورگر فایرفاکس پشتیبانی می‌کند.

navigator

کد خبر 227032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز