همشهری آنلاین: اعضای نهایی کابینه روحانی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ بعد از چهار روز کاری دو نوبته در بهارستان رای اعتماد مجلسی‌ها را گرفتند و از آغاز هفته‌ی‌ آینده کار خود را از پاستور آغاز خواهند کرد.

روحانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پنج شنبه شب آخرین ساعت‌های بررسی رای اعتماد به هجده عضو پیشنهادی کابینه‌ی دولت یازدهم با سخنرانی هفتاد دقیقه‌ای رییس جمهور به پایان رسید تا شمارش آرای اعضای هیات دولت در یک تنفس نیم ساعته آغاز شود.

شیفت سوم کاری روز پنج شنبه، ‌24 مرداد ماه،‌بعد از گذشت دو ماه تمام از انتخابات 24 خرداد ماه،‌ در حالی در ساعت 9 شب آغاز شد که مهمترین خبر داخلی کشور قرار بود از تریبون رییس مجلس شورای اسلامی به اطلاع رسانه‌ها و مردمی که گوش و چشم به شبکه‌ی خبر دوخته بودند،‌ برسد.

در میانه‌ی شمارش آرا، وقتی برخی نمایندگان در نمازخانه و برخی دیگر در لابی‌ها دور هم جمع شده بودند شنیده شد که حذف یکی دو نفر از گزینه‌ها حتمی است اما هنوز زنگ مجلس زده نشده بود و همه در خوف و رجا ماندند تا ساعت از 9 گذشت.

بعد از حاشیه‌های روز اول و بحث‌هایی که بر سر بررسی کلیات کابینه در جلسه‌ی دوشنبه‌ی مجلس اتفاق افتاد‌،‌ و تمام بحث‌هایی که بر سر برخی وزرا اتفاق افتاد،‌ نگرانی از رای آوردن و نیاوردن‌ها هم ادامه داشت. برخی رسانه‌ها هم در این میان با انتشار گمانه‌زنی‌های خودشان به عنوان اخبار موثق از گرفتن و نگرفتن رای اعتماد بر این نگرانی‌ها دامن زدند.

اما ساعت 9 و بیست و پنج دقیقه بالاخره جلسه با نطق لاریجانی آغاز شد.

بعد از تشکر لاریجانی از همه ی نمایندگان و دولتی‌ها و رسانه‌هایی که در چند روز کار فشرده مجلس حاضر بوده‌اند، خواندن آرای نمایندگان به وزرای پیشنهادی را آغاز کرد.

به نظر می‌رسد شنیده‌ها تا قبل از اعلام اخبار رسمی،‌ تا حدودی درست از آب درآمد،‌ همان طور که بسیاری انتظارش را داشتند،‌ نجفی گزینه‌ی پیشنهادی برای وزرات آموزش و پرورش،‌ تنها با دو رای منفی کمتر از آرای اعتمادی که به دست آورده بود و میلی‌منفرد گزینه‌ی پیشنهادی برای وزرات علوم تحقیقات و فناوری رای اعتماد نگرفتند.

همچنین سلطانی‌فر گزینه‌ی پیشنهادی برای وزرات ورزش و جوانان هم نتوانست دولت یازدهم همراهی کند.

به غیر از این‌ها پانزده وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، واعظی،علوی،‌ربیعی،‌ ظریف،‌ طیب‌نیا،‌ حجتی‌، دهقان،‌ پورمحمدی،‌ قاضی‌زاده‌ هاشمی‌، آخوندی،‌نعمت‌زاده و زنگنه،‌ ‌اغلب با رای‌های بالا،‌دولت را در پاستور همراهی خواهند کرد و سه وزراتخانه‌ی باقی مانده هم قانونا برای مدت سه ماه می‌توانند با سرپرست اداره شوند تا کار چه پیش آید و چه در نظر آید.

مجلس حالا برای یک هفته تعطیل است،‌ گفته می‌شود که برخی چهره‌های نزدیک به آقای روحانی،‌ بر اساس همین پیش‌بینی‌هایی که انجام شده بود، برای وزارتخانه‌هایی که احتمال می‌رفت گزینه‌های پیشنهادی برای آنها رای کافی را به دست نیاورند فهرستی از افراد پیشنهادی را ارائه کرده‌اند.

کد خبر 227156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز