همشهری آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکل کمبود نقدینگی در صنعت کشور گفت: اگر نقدینگی به تولید تزریق شود باعث کاهش قیمت می شود و مسائل مهمی همچون نقدینگی باید سریعاًً حل شود تا به تدریج به تولید داده شود.

محمد رضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه راه‌های مختلفی برای تامین نقدینگی صنایع کشور وجود دارد گفت: در شرایط کنونی صنعت کشور با کمبود نقدینگی و بدهی‌هایی مواجه است که با کمک وزارت اقتصاد و دارایی و استمهال بدهی های صنایع، باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مبلغ پیش پرداخت گشایش اعتبار مالی (LC) برای صنعت کشور باید از 130 درصد به 10 درصد قبلی بازگردد، افزود: پیش پرداخت گشایش اعتبار وقتی از 10 درصد به 130 درصد افزایش یافته و از سوی دیگر بانک‌ها هم به صنعت پول نمی‌دهند نمی‌دانیم این افزایش را به چه معیاری افزایش داده‌اند؟ و باید به همان مقدار 10 درصد گذشته بازگردد. همچنین کمک 10 درصدی صندوق توسعه ملی، یکی دیگر از راه‌های جبران نقدینگی در صنعت کشور است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه حل مشکل کمبود نقدینگی در صنعت کشور تنها با تجویز یک راهکار غیر ممکن است، تصریح کرد: پیش فروش محصولات و صادرات صنایع تولیدی، راه‌های دیگری برای حل مشکل نقدینگی صنایع تولیدی کشور است.

نعمت زاده با تاکید براینکه باید به این برسیم که اگر از نفت چیزی به ما نرسید خود بتوانیم به خودکفائی ارزی برسیم ادامه داد: نمی توانیم بگویم که اصلاً احتیاجی به ارز نداریم، قطعاً برای برخی از حوزه ها نیاز به واردات خواهد بود اما باید این را در نظر داشت که در مقابل آن باید صادارات نیز وجود داشته باشد تا بتوانیم این موضوع را پوشش دهیم.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: اگر نقدینگی به تولید تزریق شود باعث کاهش قیمت می‌شود و مسائل مهمی همچون نقدینگی باید سریعاًً حل شود تا به تدریج به تولید داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به مشکلات و چالش‌های صنعت کشور افزوده خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: این موضوع مربوط به وزارت اقتصاد و دارایی است، اما بعید می‌دانم فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری اجرا شود و شاید این موضوع با تصمیم دولت و هماهنگی مجلس به اوایل سال آینده موکول شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته 30 درصد از سهم تولید در هدفمندی یارانه‌ها اعم از صنعت و کشاورزی پرداخت نشده است، عنوان کرد: عدم پرداخت سهم تولید در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به علت درآمدهای اندک و پرداخت‌های ناچیز بود که در حال حاضر نیز فکر نمی‌کنم چنان درآمدی حداقل تا پایان سال جاری محقق شود که بتوان بخش صنعت و معدن را از چالش‌های موجود خارج کرد.

نعمت‌زاده خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد درآمدها و هزینه‌های بخش صنعت و معدن را باید در سال آینده با مجموع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یکجا به حساب آورد.

کد خبر 227462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز