کرمان: مسئولان در حالی دلیل تأخیر چند باره درخصوص افتتاح فرودگاه جیرفت را کمبود بودجه می‌دانند که در آخرین وعده بازگشایی فرودگاه گفته شده است که درصورت تأمین کامل بودجه این مرکز پروازی آبان‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 فرودگاه جیرفت در سالن انتظار اختصاص بودجه

 به گزارش مهر، فرودگاه جیرفت در ابتدا برای پرواز هواپیما‌های سمپاش درنظر گرفته شده بود؛ دلیل این امر هم وجود مزارع گسترده در این شهرستان بود اما پس از مدتی تصمیم به توسعه این فرودگاه و پرواز هواپیمای کوچک با ظرفیت پایین گرفته شد و هفته‌ای 2بار پرواز با استفاده از هواپیمای کوچک در دستور کار قرار گرفت اما کیفیت پایین پروازها و استقبال کم مردم محلی دلیلی شد بر متوقف شدن تدریجی این خدمت حمل‌ونقلی. این روند ادامه یافت تا اینکه در سال 87طرح توسعه فرودگاه برای فراهم‌کردن زمینه لازم برای فرود هواپیماهای پهن پیکر باری و مسافربری در این منطقه کلید زده شد اما این کلید هیچگاه قفل فرودگاه جیرفت را باز نکرد. آنچه در این طرح در دستور کار قرار گرفت دور کردن خطر سیلاب از باند فرودگاه و عریض کردن باند پروازی برای فرود هواپیمای سنگین و ایجاد امکان حمل‌ونقل بار محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بازار مصرف داخلی بود.

در انتظار بازگشایی فرودگاه

شاید کمتر کسی بداند اما سبزی و میوه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هر روز و به‌صورت تازه از کشورهای مختلف آفریقایی و آمریکای جنوبی و اروپا به وسیله حمل‌ونقل هوایی وارد بازار مصرف کشورهای عربی می‌شود اما میوه‌ها و صیفی جات جنوب کرمان به‌دلیل نبود زیرساخت لازم برای ورود به این بازار هرگز جایگاه اصلی خود را در این بازار پر سود کسب نکرده و تنها راه رفع این مشکل راه‌اندازی فرودگاه جیرفت است؛ فرودگاهی که در ابتدا برای راه‌اندازی‌اش 12میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شد اما درنهایت از 7میلیارد تومان اعتبار تصویبی هنوز بخش قابل توجهی از آن از سال87 تا‌کنون اختصاص نیافته است؛ هر چند مسئولان مشکلات اعتباری را دلیل اصلی عدم‌راه‌اندازی این فرودگاه اعلام کرده‌اند اما این سؤال مطرح است که از سال87 تا‌کنون آیا شرایط اعتباری شامل شرایط کنونی بوده است؟ به هر حال روند توسعه این فرودگاه همیشه روالی کند داشته و مسئولان نیز وعده‌های ده‌ها باره‌ای را برای حل مشکل این فرودگاه داده‌اند. استان کرمان هم‌اکنون با دارا بودن 5 فرودگاه یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود اما جنوب کرمان با 800هزار نفر جمعیت و فاصله بسیار دورش از مرکز استان و سایر مراکز استانی کشور نیاز مبرم به این فرودگاه دارد که گویا هم‌اکنون نیز در کشاکش کمبود اعتبار مانده است و به‌نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط فعلی بودجه سال92 و عدم‌تحقیق درآمدهای پیش‌بینی شده بتوان درخصوص بهره‌برداری از این فرودگاه در سال‌جاری نیز امیدوار بود.

با انتشار گزارشی که در آن مسئولان ضمن امیدواری نسبت به رفع مشکل این فرودگاه کمبود اعتبار را مشکل اصلی در اجرای این طرح توسعه‌ای اعلام کردند، محمد نخعی، مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان به جنوب استان سفر کرد و در بازدید از این فرودگاه تصریح کرد: تمامی عوامل وعناصر کارگاهی وفرودگاهی با وجود محدودیت‌های حین کار وعوامل کاهنده روند ساماندهی این طرح عظیم ملی در تلاشند تا امور تطویل و باقیمانده کار را تسریع دهند. وی ادامه عملیات فعلی در سطوح عوامل پروازی را اعلام کرد و افزود: لایه آسفالت باند تا ‌ 2750متری پیش رفته، عملیات خاکی باند تمام‌شده و عملیات خاکی تاکسی وی واپرون (توقفگاه هواپیما) نیز آغاز شده است. نخعی ادامه داد: با توجه به حجم باقیمانده درصورت تأمین تمامی اعتبار می‌توان احتمال داد که تا آبان‌ماه شاهد افتتاح مجدد سطوح عوامل پروازی فرودگاه جیرفت به‌روی مردم و پروازها باشیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در آخرین اظهارنظرش در این خصوص از اجرای طرح بهسازی فرودگاه جیرفت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح در زمان مشخص اجرا شود. وی گفت: با بهره‌برداری از فرودگاه جیرفت، زمینه عرضه محصولات ارگانیک جنوب کرمان به بازارهای جهانی فراهم می‌شود. فرج‌الله عارفی افزود: طرح توسعه فرودگاه جیرفت ‌با 80درصد پیشرفت در دست انجام است و نشست و برخاست هواپیماهای باری نیز در آن پیش‌بینی شده است. عارفی خاطرنشان کرد: طرح توسعه عوامل پروازی فرودگاه جیرفت شامل تطویل باند از 2هزارو200 به 3هزارو400 متر و تعریض باند از 30 به 60متر است تا آماده فرود هواپیماهای باری می‌شود.

فرماندار جیرفت نیز در اظهارنظرش در زمینه این فرودگاه گفته است: در دور اول سفر رئیس‌جمهور به شهرستان جیرفت، طرح توسعه عوامل پروازی فرودگاه جیرفت مصوب شد که براساس این مصوبه قرار شد طول باند فرودگاه از 2هزارو200‌ به 3هزارو400متر و عرض آن از 30‌به 45‌ که با شانه آسفالت به 60متر می‌رسد، افزایش یابد.ابراهیم غنچه‌پور اظهار داشت: هم‌اینک نیز 45درصد کار انجام شده و اعتبار برای خرید قیر که از موضوعات مهم بوده، تأمین شده است.

کد خبر 227950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز