همشهری آنلاین: وزیر نفت با حضور در منطقه ویژه اقتصادی پارس دستور اولویت بندی فازهای پارس جنوبی را به منظور تمرکز بر ۵فاز با پیشرفت اجرایی بالاتر صادر کرد.

تسنیم نوشت: میدان مشترک نفتی و گازی پارس جنوبی که به عنوان یکی از بزرگترین مخازن گازی جهان شناخته می‌شود، در طول سال‌های گذشته با استراتژی توسعه همزمان با تأکید بر استفاده کامل از ظرفیت پیمانکاری و مهندسی کشور مدیریت شد اما در این شیوه مدیریتی، تأمین منابع مالی لازم به هر دلیل (تشدید تحریم‌ها و یا سوء مدیریت) به چالشی اساسی در بهره برداری از تمامی فازهای در حال توسعه تبدیل شد.

زنگنه در نخستین هفته کاری خود، روز گذشته مقصد اولین سفرش را پارس جنوبی انتخاب کرد و با حضور در این منطقه دستور اولویت بندی پروژه‌های پارس جنوبی را صادر کرد. موضوعی که برخی کارشناسان در سال 89 و در زمانی که کلنگ توسعه 8 فاز پارس جنوبی به طور همزمان بر زمین خورد بر لزوم اجرای آن تأکید داشتند.

اگرچه در روزهای پایانی دولت دهم نیز وزیر سابق نفت از لزوم تمرکز بر 5 فاز اولویت دار پارس جنوبی خبر می‌داد اما فرصتی برای ساماندهی این مسئله در دولت گذشته به دست نیامد چرا که مدیران نفتی دولت دهم دیر به فکر تجمیع منابع مالی و اولویت بندی فازها افتادند.

زنگنه روز گذشته با بیان اینکه هم اکنون تمرکز فعالیت‌ها باید بر روی فازهایی باشد که در کوتاه مدت امکان تولید گاز از آنها امکان پذیر است، تصریح کرد: هدف اصلی تولید هر چه سریع تر از ذخایر گاز این میدان است بنابراین باید فعالیت‌ها روی فازهای ١٢، ١٧ و ١٨ و ١٥ و ١٦ متمرکز شود و فعالیت بر روی فازهایی مثل فاز ١٤ و ٢٢ تا ٢٤ در مراحل بعدی توسعه قرار گیرد.

از این رو با دستور وزیر نفت، تمامی ظرفیت‌های مالی و انسانی پارس جنوبی برای توسعه 5 فاز اولویت دار این میدان مشترک بسیج خواهند شد.

کد خبر 228140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز