جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروزه در عرصه جنگ‌ها و مقابله‌های نظامی نوین، استفاده از پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپاد، کاربرد بسیاری پیدا کرده تا جایی که استفاده از این پرنده‌ها از حوزه نظامی به سایر حوزه نیز کشیده شده است.

پهپادهای انتحاری

در حال حاضر در برخی کشورها از پهپاد برای کنترل محیط‌ زیست حیوانات، کنترل عبور و مرور خودروها و ترافیک و غیره هم استفاده می‌شود.

هم اکنون بسیاری از کشورها دارای فناوری تولید پهپاد در کلاس‌ها و انواع مختلفی هستند. ایران با سابقه‌ای ۳۰ساله در تولید پهپاد از بسیاری از کشورهای منطقه در تولید بومی پرنده‌های هدایت پذیر از دور، جلوتر است.

ابابیل، مهاجر و سفره‌ماهی از جمله اولین پهپادهای ساخت ایران هستند. "ابابیل" در دوران جنگ تحمیلی به مرحله تولید و به کارگیری رسید و تا سال ۱۳۶۸ به صورت یک بار مصرف به انجام ماموریت می‌پرداخت اما در سال ۶۸ بنابر ماموریت‌های جدید و امکان نصب تجهیزات پیشرفته‌تر، بهینه‌سازی شده و نوع جدید از ابابیل ایرانی به مرحله تولید انبوه رسید.

از جمله آخرین پهپادهایی که توسط ایران رسما رونمایی شده‌اند، "حماسه" و "سریر(H۱۱۰)" هستند. آنطور که فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در روز رونمایی از این پهپاد (۲۹ فروردین سال جاری) گفته بود: این پهپاد ضد اشعه‌ رادار است و کشف نمی‌شود و دارای برد بالا و طول عمر زیاد است. پهپاد سریر قابلیت حمل و نصب دوربین و موشک هوا به هوا را داراست.

اما پهپادها فقط ماموریت شناسایی یا بمباران اهداف را برعهده ندارند؛ امروزه با رشد تکنولوژی‌ها، پهپادها عملیات‌های شنود مخابراتی، انهدام اهداف هوایی، ‌ رمزگذاری مکالمات مخابراتی، کنترل مرزها، تحقیقات هواشناسی و جغرافیایی، ایجاد پارازیت در مکالمات مخابراتی و بی‌سیمی و چندین و چند ماموریت دیگر را نیز برعهده دارند.

پهپادهای انتحاری

اما شاید یکی از جدیدترین اقداماتی که در رابطه با به روز رسانی ماموریت‌های پهپادها انجام گرفته، انتحاری کردن این پرنده‌ها باشد.

در گذشته عملیات‌های انتحاری توسط انسان‌ها و یا همانطور که در جریان جنگ تحمیلی توسط جمهوری اسلامی ابداع شد، از طریق قایق‌های تندرو انجام می‌شد اما امروز پهپادها علاوه بر انهدام اهداف از طریق بمب یا موشک، می‌توانند در یک عملیات انتحاری، توسط هدایت‌گرانی که کیلومترهای آن طرف‌تر فقط نظاره‌گر عملیات هستند، خود را به بدنه اهداف مهم بکوبد و آن هدف را منهدم کند.

در نگاه ابتدایی، این کار، کار سهل و آسانی به نظر می‌رسد اما در نگاه فنی، حمل مهماتی به غیر از مهماتی که همه پهپادهای در اختیار دارند، توسط یک پهپاد و علاوه بر آن، حمل هدایت‌گرهای پهپاد و تجهیزات مخابراتی و تصویربردای دیگر، کار را کمی مشکل‌تر می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا چندی پیش از "Switch blade" به عنوان مدرن‌ترین پهپاد انتحاری متعلق به آمریکا نام برده است.

پهپادهای انتحاری با حمل مقدار زیادی از مواد منفجره خاص، در صورت تصمیم هدایت‌گر خود را به اهداف کوبیده و بلافاصله منفجر می‌شوند. اگر چه هزینه این کار (انهدام پهپاد) شاید زیاد به نظر برسد اما داشتن این جنس از پهپادها، در جنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به طور مثال اصابت یک پهپاد انتحاری با بدنه و یا کابین هدایت یک ناو هواپیمابر در جریان یک جنگ، می‌تواند به طور کامل آن ناو را از کار بیندازد و یا به مدت طولانی در انجام ماموریتش وقفه ایجاد کند.

جنگنده‌های پیشرفته هم حتی می‌توانند اهداف متحرکی برای پهپادهای انتحاری باشند.

پهپادهای انتحاری

ایران به نسل جدیدی از پهپادها با قابلیت‌های مختلف از جمله عکسبرداری، فیلم‌برداری و ارسال آنلاین تصاویر دست یافته است. این پهپادها قابلیت انتحاری دارند و می‌توانند در قبال اهداف از پیش تعیین شده چه اهداف پروازی و چه اهداف زمینی مثل تانک و تأسیسات، مانند یک بمب متحرک عمل کرده آنها را مورد اصابت قرار دهند.

داشتن تنها یک یگان پهپادی از جنس پهپادهای انتحاری در معادلات نظامی می‌تواند بسیار با اهمیت باشد. چرا که این پرنده یک بمب متحرک است و می‌تواند اهداف مختلف با جنس‌های متفاوت را منهدم و یا از کار بیندازد.

کد خبر 228148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز