شراره داوودی: این‌جا همه چیز به رنگ آب است، اصلاً بوی ماهی همه جای ساختمان پیچیده. سرم را که می‌چرخانم سر سوسماری و پنگوسی را با آن هیبت بزرگشان می‌بینم، احساس می‌کنم به من خیره شده‌اند، شاید هم بوی گوشت به مشامشان رسیده!

این‌ها در ذهنم است که چشمم به کَت فیش می‌افتد، همه چیزخوار است و از آفریقا آمده، به گمانم راه دور و درازی را تا این‌جا طی کرده. تا یادم نرفته از فلاور‌هورن‌های رنگی هم بگویم، که شبیه همان شخصیت دوست داشتنی کارتون نمو هستند. همانی که با حافظه سه ثانیه‌ای‌اش دردسرهای زیادی را در راه جست‌وجوی نمو پیش می‌آورد، این‌ها هم گوشت‌خوار هستند و هم خودشان را باد می‌کنند و دور خودشان می‌چرخند.

این‌جا پر از آکواریوم است. این‌جا آکواریوم پارک شهر است. جایی در میانه‌ی این شهر شلوغ و پر ترافیک می‌توان به تماشای ماهی‌هایی نشست که آرام و بی دغدغه شنا می‌کنند. گاهی حسودی‌ام می‌شود به‌صورت بی‌خیالشان، به نگاه‌های بی‌تفاوتشان و به آن آرامش آبی که درونش هستند.

ماهی‌های این‌جا هم برای دیدن هستند؛ هم برای خریدن. حمیدرضا نعیم‌آبادی که مدیریت داخلی آکواریوم را بر عهده دارد، می‌گوید: «این‌جا روزهای جمعه خیلی شلوغ است. اما روزهای دیگر کم‌تر کسی می‌آید. البته تبلیغی هم برای آکواریوم نشده و خیلی‌ها حتی نمی‌دانند چنین جایی در پارک شهر وجود دارد.»

می‌پرسم: «چه داستانی در این ماهی‌ها هست؟ از کجا آمده‌اند و نگه‌داری‌شان چه‌طور است؟» او می‌گوید: «ماهی‌های این‌جا از آب شیرین و شور آمده‌اند، حتی مهمان‌هایی از اقیانوس آرام و اطلس هم داریم. ماهی‌ها انواع زیادی دارند، ولی گوشت‌خوارها و گیاه خوارها هم جای ویژه‌ای دارند.»

او می‌گوید: «برای نگه‌داری از ماهی‌ها در آکواریوم‌های مختلف، باید ویژگی‌های دمایی مختلفی را در نظر بگیریم. هم‌چنین برای تهیه‌ی آب شور هم باید همین آب شیرین خودمان را با نمک خاصی مخلوط کنیم که مناسب انواعی از ماهی‌ها باشد.»

نعیم‌آبادی از استرس گرفتن ماهی‌ها هم می‌گوید: «بعضی‌ها که بزرگ و کوچک هم ندارند، کنار آکواریوم می‌ایستند و با دست به شیشه ضربه می‌زنند، این‌کار به ماهی‌ها استرس وارد می‌کند و دلیلی می‌شود برای غذا نخوردنشان. درنهایت هم عمرشان کم می‌شود.»

به سمت آکواریومی می‌روم که در آن تعدادی لاک‌پشت کنار هم جمع شده‌‌اند، نعیم آبادی توضیح می‌دهد: «به‌جز انواع‌ گوناگون ماهی‌، لاک‌پشت و ایگوانا هم داریم که ایگواناهایمان به فروش رفته‌اند. البته درخواست داده‌ایم که بتوانیم مار و سوسمار هم به آکواریوم اضافه کنیم.»

مدیر داخلی آکواریوم می‌گوید: «ایگوانا!» و قیافه‌ی من حالت عجیبی به خود می‌گیرد! می‌گویم: «ایگوانا؟ آن دیگر چیست؟» با خنده توضیح می‌هد که ایگوانا از خانواده‌ی مارمولک است، فقط جثه‌ای بزرگ‌تر دارد و در نواحی استوایی مرکزی و جنوبی امریکا زندگی می‌کند.»

خلاصه این‌که آکواریوم پارک شهر با انواع مختلف ماهی‌جای خوبی برای یادگیری است. شاید خیلی شناخته شده‌ نباشد، اما نزدیک به سه دهه است که با تمام مشکلات ساخته و هنوز هم سرپاست و نفس می‌کشد.

این روزهای تابستان جان می‌دهد برای دیدن این همه آبی زیبا. برای تماشای آکواریوم پارک شهر... می‌توانی به ضلع جنوب شرقی پارک شهر بروی و ساختمان آبی رنگ آکواریوم را دنبال کنی.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶