جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تولید قارچ‌های خوراکی کشور در سال 85 به 29 هزار و 500 تن رسید که در مقایسه با سال 83 رشدی برابر 77 درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی بنا بر اعلام معاونت باغبانی، سطح زیرکشت قارچ‌های خوراکی کشور از نوع دکمه‌ای و صدفی در سال گذشته 35 هکتار بوده که حاکی از افزایش 150 درصدی سطح زیرکشت این محصول نسبت به سال 83 است.

برپایه این گزارش، سال 83 از 14 هکتار سطح زیرکشت قارچ‌های خوراکی کشور نزدیک به 16 هزار و 660 تن محصول برداشت شده بود.

مسؤولان و کارشناسان، اقتصادی شدن تولید قارچ ، حمایت‌ دولت ، تغییر نگرش مسؤولان بانک‌های کشور به تولید این محصول و پرداخت وام به واحدهای تولیدی موفق، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و بهینه کردن سیستم‌های تاسیساتی را از دلایل افزایش راندمان تولید قارچ در ایران عنوان می‌کنند.

از سوی دیگر، روند افزایش راندمان تولید، تثبیت قیمت و ترویج و اشاعه فرهنگ مصرف قارچ خوراکی به عنوان یک محصول ارزشمند غذایی از علل افزایش مصرف سرانه قارچ در کشور محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر میانگین عملکرد قارچ دکمه‌ای در هر دوره 13 کیلوگرم در هر مترمربع می‌باشد و این در حالی است که میانگین عملکرد کشور هلند به عنوان برترین تولیدکننده قارچ در جهان به طور متوسط 30 تا 35 کیلوگرم در مترمربع است.

مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور نزدیک به 300 گرم و میانگین مصرف سرانه دتیا 2/1 تا 5/1 کیلوگرم است. رتبه ایران از نظر سطح زیرکشت و تولید قارچ‌های خوراکی در دنیا به ترتیب هشتم و هجدهم است.

همچنین میزان صادرات قارچ کشور در سال 85 معادل 245 تن می‌باشد.و کشت این محصول در ایران زمینه اشتغال 2900 نفر را در سال فراهم می‌کند.

کشورهای بلژیک، آلمان، سوئیس، سوئد، انگلستان و فرانسه در زمره عمده‌ترین کشورهای مصرف کننده قارچ در دنیا قرار دارند و مصرف سرانه قارچ در این کشورها بین 3 تا 4 کیلوگرم در سال اعلام شده است.

شایان ذکر است میزان تولید قارچ خوراکی در دنیا 2میلیون و 961 هزار و 493 تن و عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده به ترتیب چین، آمریکا، هلند، اسپانیا، فرانسه و لهستان می‌باشند.

کد خبر 22845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز