همشهری آنلاین: پرواز با هواپیما توانسته انسان را به مناطقی ببرد که اجداد وی آرزوی دیدن آنها را داشته‌اند و هر ساله بیش از ۳۰۰ میلیون انسان با هواپیما سفر می‌کنند؛ اما شرایط پرواز می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی از عفونت و کمردرد گرفته تا لخته شدن خون شود.

پرواز با هواپیما

در ادامه به برخی واقعیت‌های موجود درباره خطراتی که خطوط هوایی ممکن است در مورد آنها هشدار ندهند و همچنین راه‌هایی برای اجتناب از آنها پرداخته شده است.

لخته شدن خون در پاها

ترومبوز ورید عمقی یکی از شناخته‌شده‌ترین خطرات سلامتی پرواز است. یک لخته خون در رگهای عمیق پا شکل گرفته و به سمت ریه حرکت می‌کند. پروازهای طولانی شانس ابتلا به این شرایط را به دلیل ترکیب نشستن ثابت برای مدت طولانی و بودن در موقعیت تنگ افزایش می‌دهد. همچنین از دست دادن آب باعث غلظت خون می‌شود.

در این شرایط جورابهای پرواز می‌تواند خون را به درستی در پاها به گردش درآورد اما همچنین حرکت کردن برای هر یک ساعت یکبار یک امر ضروری است.

کمردرد شدید

نشستن، فشار دو برابری نسبت به ایستادن بر کمر انسان وارد می‌کند. در کنار آن، ساعت‌های رکود حرکتی با جای پای کم نیز باعث افزایش این شرایط می‌شود. در این حالت گردن بیشتر در معرض آرتروز قرار می‌گیرد.

برای اجتناب از این امر بهتر است طی سفر در هواپیما قدم زده و عضلات را بکشید و همچنین از بالش کمر استفاده کنید. مصرف مایعات و موز نیز می‌تواند از گرفتگی جلوگیری کند.

سرماخوردگی رایج

انسانها در حین پرواز حداقل پنج برابر بیشتر از زمین در معرض سرماخوردگی هستند. این خطر در پروازهای طولانی‌تر 113 برابر است.

طبق پژوهشی که در مجله Environmental Health Research منتشر شده، نرخ بالای انتقال سرماخوردگی در پروازها به دلیل کاهش مقاومت در برابر عفونتها در هوای بسیار خشک کابین، خستگی بدن به همراه فضای هوای کم کابین برای هر مسافر و جابجایی کم هوا در هواپیماهای جدید است.

به گفته محققان، در این شرایط غشای بزاق و دفاع طبیعی بدن در برابر ویروسهای سرماخوردگی و آنفولانزا کاهش می‌یابد.
برای کاهش این خطر بهتر است دستها شسته شده، از دستمال‌های مرطوب آنتی باکتریال استفاده شده و از برخورد با دستگیره‌ها جلوگیری شود.

آسیب طولانی مدت به گوش‌ها

در بیشتر افراد، گرفتگی گوش که در اثر تغییر فشار بوده با قورت دادن‌های متوالی آب دهان متوقف می‌شود؛اما پژوهشهای جدید نشان داده که 10 درصد بزرگسالان و 22 درصد کودکان از آسیب پرده گوش در شرایط پرواز رنج می‌برند.

در زمان فرود که تغییرات فشار در سریع‌ترین حالت خود قرار داشته، مسافران ممکن است در معرض فشارزدگی گوش میانی قرار بگیرند. در صورت وجود عفونت یا آلرژی در فرد، این امر می‌تواند منجر به سوراخ شدن پرده صماخ شود.

دستگاه جدید Earplanes می‌تواند فشار را در گوش تنظیم کند. همچنین برای افراد مبتلا به سینوزیت مزمن، عمل جراحی جدیدی موسوم به ساینوپلاستی با بالن می‌تواند پاسخ بهتری باشد.

پرواز به یک وحشت بزرگ

بررسی‌ها بر روی انتقال حیوانات در مسیرهای طولانی پرواز نشان داد که تنش می‌تواند دلیل 40 درصد مرگ در زمان ورود به مسیر پرواز باشد و اینکه هر چه سفر طولانی‌تر باشد، این خطر بالاتر است.

سفرهای طولانی به مسافران زمان کافی برای تفکر مجدد داده که می‌تواند آغازگر مارپیچی از واکنشهای روانی و فیزیولوژیکی باشد. تفکرات اضطرابی ترشح آدرنالین را تحریک کرده که این هورمون کورتیزول را در کنار فشار و قند خون افزایش می‌دهد و منجر به تپش قلب و تنگی نفس می‌شود.

شوک حساسیت

حساسیت‌های شدید غذایی و بخصوص حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند در پروازهای طولانی خطرناک باشد. افراد دارای حساسیت بالا نیازی به خوردن یک بادام‌زمینی برای واکنش آنافیلاکسی نداشته که در آن گلو متورم شده، پوست دانه زده و فشار خون به شدت پایین می‌آید.

به گفته پزشکان حتی نزدیک شدن به آجیل برای افراد حساس می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. بادام‌زمینی از پروتئین‌های چسبناکی برخوردار است و از این رو تنها تنفس در هوای دارای این مواد می‌تواند شوک حساسیت را در پی داشته باشد.

افرادی که به مواد خاص حساسیت دارند همیشه باید مهمانداران را از آن آگاه کنند تا از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا دور باشند و همچنین با خود یک EpiPen برای تزریق آدرنالین داشته باشند. همچنین پزشکان توصیه کرده‌اند که شستن دست‌ها بطور دائمی می‌تواند از این شوکها جلوگیری کند.

حشرات بستر

حشرات بستر حشرات انگلی هستند که از خون انسان تغذیه کرده و نه تنها روی بدن بلکه در کیف افراد نیز سفر می‌کنند.

در سال 2011 یک مسافر در پرواز لس‌آنجلس -هیترو از هجوم این حشرات بر روی صندلی و زیر سری خود خبر داده بود که در پی آن هواپیما ضدعفونی شد.

حشرات بستر براحتی سفر کرده، جاهای گرم را دوست داشته و می‌توانند وارد صندلیهای هواپیما شوند. این خطر در بخشهای درجه یک و تجاری هواپیما بیشتر است چرا که در آنها پتو و بالش وجود دارد.

علائم گزارش ناشی از حمله این حشرات، شامل خارش، واکنشهای حساسیت و حتی مشکلات روانی مانند افسردگی است چرا که عفونت می‌تواند باعث انزواطلبی اجتماعی شود.

برای اجتناب از ورود این حشرات به چمدان بهتر است آنها را بجای روی تختخواب در جای چمدان قرار داده و در زمان سفر نیز چمدانها را از مسافران دیگر دور کنید.

کد خبر 228752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز