پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسعود حبیبی نوازنده و مدرس دف در سال ۱۳۴۰ در کرمانشاه دیده به جهان گشود.

در سن 12 سالگی به فراگیری پیانو و سپس دف پرداخت. در سال 1357 به رادیو کرمانشاه دعوت شد و در ارکستر رادیو به نواختن پیانو پرداخت و از سال 1367 همکاری­‌های خود را با رادیو تلویزیون تهران آغاز کرد.

علاوه بر این حبیبی در سال­‌های اولیه دهه هفتاد باگروه صبا به سرپرستی و آهنگسازی حسین فرهادپور و آواز سید عبدالحسین مختاباد همکاری پیوسته داشت. همکاری با گروه بیدل به خوانندگی حسام­­ الدین سراج و گروه نوا از دیگر تجربه­‌های او در اجرای صحنه­‌ای موسیقی به شمار می­‌رود.

حبیبی از سال­‌های پایانی دهه شصت به همکاری با گروه عارف و به آهنگسازی و سرپرستی پرویز مشکاتیان پرداخت و تا زمانی که مشکاتیان در قید حیات بود، با این گروه در کنسرت­‌های داخل و خارج و نیز آلبوم­‌هایی که منتشر کردند ، در مقام نوازنده دف همکاری داشت.

او با ارکسترها و آنسامبل­‌های مختلفی از جمله ارکستر صدا و سیما همکاری دارد و آهنگسازان در اجرای قطعات خود از نوازندگی او بهره گرفته‌­اند. همچنین دف­‌نوازی مجموعه سی­دی­‌ها وکاست­‌هایی شامل: ولایت عشق، تنهاترین سردار، امام علی، زورق مهتاب، بهشت من ، نوبهار، رقص گلها، دشت شقایق‌ها و ... از دیگر تجربه‌­های او به شمار می­‌رود.

مسعود حبیبی در سال 72 گروه دالاهو را تاسیس کرد. این گروه که ارکستر بزرگی از سازهای ریتمیک است اجراهای فراوانی را در تهران و شهرستان­‌ها به روی صحنه برده است. وی به موازات دیگر فعالیت­‌های هنری، در ارکستراسیون ریتمیک به دیدگاه­‌های نوینی دست یافته که نمونه بارز آن در آلبوم حماسه ایران زمین توسط گروه دالاهو متجلی گشته است.

او همچنین در ساخت دف­‌هایی با ویژگی­‌های خاص ابتکاراتی به خرج داد و ساختمان ساز دف را تکامل بخشید و مدل جدیدی از دف را طراحی کرد که دارای پوستی از جنس پوسته‌ سازهای «ساید درام» می‌باشد. این نوع دف که برای نوازندگان ارکستر بسیار مناسب است، فاقد مشکل تغییر طنین بر اثر تغییر رطوبت و دمای هوای محیط است و بر اساس کوک‌های مختلف تهیه و استفاده می‌شود. روند تکامل ساز دف طی تحقیقات و با انجام آزمایشات گسترده ادامه یافت و اخیرا منجر به تولید طرح جدیدی از دف شد که می‌توان از آن به عنوان نسل تکامل یافته دف­‌های حبیبی یاد کرد. دف جدید حبیبی که نسبت به سازهای دیگر سبک­‌تر است با طرح پوست طبیعی، از توانایی­‌های بیشتری نسبت به دف­‌های قبلی برخوردار است. بطوری که سطح پوست آن دارای برجستگی­‌های منحصر به فردی است که امکان صداسازی را برای نوازنده افزایش می‌دهد.

او دستی هم درکار تدوین و تالیف کتاب دارد و شیوه نوین دف­‌نوازی را در 4 جلد جهت اجرای روش‌­های نوین دف تألیف و تدوین کرده است. می­‌توان کتاب­های شیوه نوین دف‌­نوازی مسعود حبیبی را از جمله جامع­‌ترین و کامل‌ترین کتاب دف به شمار آورد.

در کتب منتشر شده شیوه نوین دف­نوازی مسعود حبیبی علایم نوانس به کار برده شده که نشان دهنده قوت و ضعف هر نت است. استفاده از این علایم نوانس در نواختن سازهای کوبه‌­ای امری حیاتی و غیرقابل اجتناب است. زیرا این سازها فاقد ملودی هستند و جای خالی ملودی باید با برجسته نشان­‌دادن و اجرای صحیح نوانس پر شود که یکی از اصول اولیه اجرای درست موسیقی است.

حبیبی در سال 1391 با همکاری بیژن کامکار کنسرت تخت جمشید را برگزار کرد.

کد خبر 228974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز