دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ریش شما هم مانند موهای سر و ناخن‌ها نیاز به مراقبت دارد.

beard

به هر دلیلی که ریش‌تان را بلند کرده‌اید، این نکات ساده به شما کمک می‌کند از ریش با ظاهر بهتر داشته باشید:

بگذارید ریش‌تان بلند شود

1- خارش ابتدایی را تحمل کنید.در ابتدای بلند کردن ریش هنگامی ته‌ریشی دارید، خارش ممکن است شما را ناراحت کنند اما اگر تحمل داشته باشید بعد از چند هفته این خارش برطرف می‌شود.

2- چند ماهی به ریش‌تان فرصت دهید. پیش از اینکه سعی کنید به ریش‌تان شکل دهید، چند ماهی را باید منتظر بمانید. حتی اگر قصد داشته باشید ریش‌تان را کوتاه و نزدیک به صورت نگاه دارید هم دادن این فرصت لازم است.

شکل دادن و کوتاه کردن بیش از حد زودهنگام ریش یک خطای رایج جوان‌های تازه‌کار است- اشتباهی که تصحیح کردن آن ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. بنابراین در ابتدا بدون دستکاری باید بگذارید ریش‌تان بلند شود و به اندازه دست کم 2.5 تا 3 سانتی‌متر برسد، تا بتوان شروع به شکل دادن آن کرد.

3- باید بدانید کی بلند کردن ریش را باید رها کرد. حقیقت تلخ این است که همه مردان نمی‌توانند ریش بلند بگذارند. این مسئله فقط به ژنتیک مربوط است. بنابراین اگر دو سه ماهی گذاشت و ریش‌تان تنک و تکه‌تکه‌ باقی ماند، کاری برای بهتر شدن آن نمی‌توان کرد.

به ریش‌تان برسید

اکنون ریش‌تان بلند شده است. چه کارهایی‌هایی را برای مراقبت از آن باید انجام دهید:

4- از شامپو استفاده کنید: خیلی از مردان ریش‌های‌شان را نمی‌شویند- یا اگر این کار را انجام دهند از صابون‌های قالبی استفاده می‌کنند. این شیوه شستن درست نیست. با این کار ریش‌تان و پوست زیر آن خشک خواهد شد. به جای این کار، دست کم چندباری در هفته ریش‌تان را شامپو کنید. از یک شامپوی مرطوب‌کننده استفاده کنند تا مانع از شکننده شدن موهای ریش‌تان شود.

5- از حالت‌دهنده (کاندیشنر) استفاده کنید: استفاده از یک حالت‌دهنده یا کاندیشنر غلیظ و پردوام استفاده کنید تا مانع بیش از حد زبر شدن موهای‌ ریش‌تان شود. باید برای مدتی کاندیشنر را روی مو باقی بگذارید و زود آن را نشویید. همچنین می‌توانید از کاندیشنرهای استفاده کنید که روی مو باقی گذاشته می‌شوند و نیاز به آبکشی ندارند.

6- در صورت تمایل از فراورده‌های پوستی استفاده کنید. هر چه به ریش‌های‌تان بمالید نهایتا به پوست‌تان هم خواهد رسید. بنابراین از کرم‌هایی استفاده کنید که "کومدون"، جوش‌هایی که ناشی از بسته شدن منافذ پوستی به وجود می‌آیند، ایجاد نکنند.

7- ریش‌تان را مرتب کنید. حتی اگر بخواهید ریش درازی داشته باشید، باید آن را مرتب کنید. توصیه کلی مرتب کردن ریش هر دو ماه یکبار است. این کار مانند خلاص شدن موهای شکسته در سر است. اگر می‌خواهید ریش‌تان را کوتاه نگهدارید، هر چند هفته یک بار باید ریش تان را کوتاه کنید.

8- از ابزار مناسب استفاده کنید. استفاده از موزن‌های برقی برای ایجاد خط ریش مناسب است. اما برای شکل دادن به توده ریش بهتر از است قیچی و شانه استفاده کنید؛ به این ترتیب احتمال اینکه مقدار بیش از حدی از ریش را کوتاه کنید، کمتر می‌شود.

کارهای دیگر برای ریش بهتر

9- غذای سالم بخورید. غذای خاصی وچود ندارد که به رشد ریش کمک کند. اما مصرف یک رژیم غذایی متعادل و سالم به طور کلی برای موی و پوست شما مفید است. آیا باید مکمل‌های غذایی خاصی را مصرف کرد؟ برخی می‌گویند بیوتین، یک ویتامین از گروه ویتامین‌های B، موها را تقویت می‌کنند. اما شواهد قطعی درباره این تاثیر وجود ندارد. همیشه پیش از مصرف مکمل‌ها با دکترتان مشورت کنید.

10- خوب بخوابید. یک بررسی نشان داده است که کمخوابی رشد ریش را آهسته می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید ریش پرپشتی داشته باشید، مراقب برنامه خواب‌تان باشید.

11- موقع غذا خوردن مراقب باشید. چطور باید ناهارتان را از ریش‌تان دور نگهدارید؟ توصیه این است که لقمه‌های کوچک بردارید، و هر چند وقت یکبار صورتان را پاک کنید. بنابراین در رستوران درخواست دستمال سفره اضافی بکنید.

در نهایت باید گفت شاید برخی از این توصیه‌ها به رسیدن به ریش‌تان به نظرتان غیرضروری و وسواسی و متناقص با مردانگی به نظر برسد.

اما کارشناسان می‌گویند اگر مراقبت‌های لازم را از ریش‌تان بکنید، ریش‌تان حضور قدرتمندی خواهد داشت. ریش‌تان اولین چیزی است که به چشم مخاطبان می‌آیند. رسیدن به ریش ارزش این تاثیر را دارد.

WebMD

کد خبر 229927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز