سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

والک یک سبزی خودروی کوهی است که در نقاط سرد کوهستانی کشور و در فصل بهار می‌روید.

آشپزی

 اگرچه به نظر بسیاری از افراد این سبزی به خودی خود بوی نامطبوعی دارد ولی با استفاده از آن می‌توان پلوی مخلوط خوشمزه‌ای تهیه کرد که بین قدیمی‌ها طرفداران بسیاری دارد.

مواد لازم برای 4 نفر:
- برنج 4 پیمانه سر خالی یا 500 گرم
- والک 500 گرم
- روغن 100  گرم

طرز تهیه:
برنج را به همراه نمک خیس کنید. والک‌ها را پس از پاک کردن خوب بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. با توجه به اینکه والک‌های کوهی برگ‌های لطیف و کوتاهی دارند، می‌توانید آنها را به صورت درسته مورد استفاده قرار دهید. در غیر این صورت والک‌ها را کمی درشت‌تر از سبزی پلو خرد کنید.

قابلمه‌ای آماده کنید و نیمی از حجم آن را از آب پر کنید و روی اجاق گاز قرار دهید. پس از جوش آمدن آب، برنج خیس‌خورده را داخل آب بریزید. بعد از آنکه برنج نیم‌پز شد، والک‌ها را به آب آن اضافه کنید و بگذارید تا همزمان با برنج چند جوش دیگر نیز بخورد. برای این منظور 2 الی 3 دقیقه زمان کافی است. سپس برنج را به همراه والک آب‌کشی کنید.

توضیح 1: با توجه به آنکه والک، سبزی بسیار لطیفی است، طولانی‌تر شدن مدت پخت آن در آب، سبب له شدن آن می‌شود، پس پیش از اضافه کردن والک، از نیم‌پز شدن برنج اطمینان حاصل کنید.
در پایان، مخلوط برنج و والک آب‌کشی‌شده را دوباره به قابلمه منتقل کرده و با اضافه کردن آب و روغن، آن را به روش معمول پخت برنج دم کنید. برای دم کشیدن این پلو 45 دقیقه زمان لازم است.

توضیح 2: بعضی افراد در قدیم، ‌والک پلو را با سماق و زعفران دم می‌کردند، به این صورت که هنگام انتقال مخلوط برنج و والک به قابلمه، در لابه‌لای برنج مقداری سماق و زعفران هم می‌پاشیدند.

توضیح 3: این غذا از قدیم‌الایام معمولا بدون گوشت پخته می‌شده ولی در صورتی که به مصرف پروتئین‌های حیوانی به همراه غذا عادت دارید، می‌توانید ‌آن را به همراه ماهیچه پخته شده یا کوفته ریزه سرخ شده دم کنید و بخورید.

چند نکته:
1 - والک را پس از شست‌وشو بلافاصله در پخت غذا مورد استفاده قرار دهید. والک شسته‌شده به سرعت خراب می‌شود.

2 - از خیس کردن طولانی مدت والک در آب طی مراحل شست‌وشوی آن پرهیز کنید زیرا به‌سرعت پژمرده می‌شود.

3‌ - رایج‌ترین روش برای نگهداری طولانی‌مدت والک، فریز کردن آن است؛ در نتیجه والک را پس از شست‌وشو به صورت درسته یا خرد‌شده فریز کنید.

4 - روش دیگر برای نگهداری بلندمدت والک، خشک کردن آن است. این کار را در سایه انجام دهید.

5 - برای پخت والک پلو به جای آبکش کردن از روش کته کردن نیز می‌توان استفاده کرد. برای این منظور برنج را مانند روش معمول پخت کته، به همراه آب بپزید. هنگامی که برنج تمام شد، والک را به برنج اضافه کرده و با برنج مخلوط کنید. سپس این مخلوط را مانند کته معمولی دم کنید.

کد خبر 23028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز