چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه اظهار کرد: کمبود تغذیه‌ای علاوه بر تاثیر بر عملکرد جسمی، می‌تواند بر عملکرد روانی و مغزی انسان نیز تاثیرگذار باشد.

برای داشتن حافظه بهتر چه بخوریم؟

دکتر احمد درستی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یافته‌های اندکی در مورد اثرات بلندمدت تغذیه بر یادگیری و رفتار وجود دارد ولی امروزه داده‌های حاصل از مطالعات مختلف نشان می‌دهد که سوءتغذیه دوران خردسالی با کاهش بهره هوشی (IQ) در طول زندگی همراه است.

وی در رابطه با برنامه غذایی مناسب برای ارتقای حافظه افزود: برای وعده صبحانه شیر کم چرب، میوه، تخم مرغ پخته، قهوه، چای، پنیر کم چرب، نان سبوس دار می‌تواند مفید باشد. بهتر است خوراکی‌هایی نظیر نیمرو، سیب زمینی سرخ کرده، مربا، نان سفید، کیک و بیسکویت مصرف نشود.

دکتر درستی مصرف ماهی، سالاد، پنیر کم چرب، مرغ، گوشت قرمز کم چرب، سویا و ماست کم چرب را برای وعده ناهارمناسب دانست و ادامه داد: توصیه می شود که پیتزا، چیپس، غذاهای سرخ کرده و پرچرب و نوشابه‌های گازدار مصرف نشوند.

وی با بیان این که وعده شام حتی الامکان باید سبک باشد، توصیه کرد: از مصرف گوشت گاو، سیب زمینی پخته، بلال، شیرینی‌هایی مانند پای میوه خودداری شود.

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف ماهی، سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، میوه، حبوبات در وعده شام می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در رابطه با تاثیرات منفی برخی غذاها گفت: چربی حیوانی اشباع شده، اسیدهای چرب ترانس و اضافه وزن می‌تواند موجب بروز دیابت و آسیب دائمی به سلول‌های مغزی شده و به شریان‌های مغزی آسیب رساند در نتیجه منجر به سکته شده و سلول‌های مغزی را از بین می‌برند.

این متخصص تغذیه در رابطه با دیگر عواملی که فعالیت مغز را کاهش می‌دهند، گفت: این عوامل شامل الکل، رنگ‌ها، شیرین کننده‌ها و افزودنی‌های غذایی مصنوعی، کولاها و دیگر نوشابه‌های گازدار، انواع شربت‌ و تنقلات شیرین‌، نیکوتین، نان سفید و پرخوری است.

کد خبر 230713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز