شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

مریم غفاری: هیأت دولت چندی پیش ساعت کاری ادارات تهران را افزایش داد و به حالت قبل از سال ۹۰برگرداند.

دیروز نیز فرمانداری تهران ساعت کار جدید ادارات را اعلام کرد. در بهار سال ۹۰، دولت دهم به پیشنهاد استانداری تهران و کمیته مبارزه با آلودگی هوا مصوب کرد ساعت کار ادارات دولتی برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک صبح و عصر پایتخت، کم شود. در همان زمان هم پلیس راهور اعلام کرد تغییر ساعت کار ادارات، تغییری در پیک ترافیک صبح و عصر تهران نداشته است. ضمن اینکه در پاییز و زمستان سال ۹۰، بیشترین روزهای آلوده و خطرناک هوای تهران ثبت شد و عملا تغییری از این نظر به‌وجود نیامد.

کاهش ساعت کاری نه‌تنها رضایت مردم را به‌همراه نداشت‌ بلکه راندمان کاری را هم کاهش داد و این طرح با شکست مواجه شد و دولتمردان با توجه به کاهش رشد اقتصادی و محدودیت منابع در سرمایه‌گذاری ازجمله بهره‌وری نیروی انسانی تصمیم به لغو مصوبه دولت دهم و بازگشت به روال سابق ‌گرفتند.‌ به‌منظور اجرایی کردن آن، بهره‌وری باید هماهنگ و سازگار با نیازهای ویژه و معین کشور باشد تا بتواند محیطی بهره‌ور‌ و با کارکنانی مشوق برای اجرای آن ایجاد کند.

با نگاهی اجمالی به جوامعی چون کشور ژاپن که سیر پیشرفت آنها ناگهانی و غیرقابل باور است خواهیم دید که منابع نیروی انسانی مهم‌ترین شاخص برای افزایش بهره‌وری در آنها بوده است. تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و کارآمد از منابع گوناگون چون نیروی کار و سرمایه هدف تمامی مدیران سازمان‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی است.

روح فرهنگ بهبود بهره‌وری باید در کالبد سازمان دمیده شود که در آن میان نیروی انسانی هسته مرکزی را تشکیل می‌دهد. از سویی دیگر، امروزه محدودیت‌های موجود توجه به بهره‌وری از زمان را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. محدودیت در همه‌‌چیز (فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، امکانات، اشتغال، درآمد و...) هویدا شده است. بنابراین، هرکس بهره ورانه با زمان حرکت کند موفق‌تر است.

امروزه بهره‌وری از فرصت‌ها بهترین پاسخ به محدودیت‌های برنامه‌ریزی شده و غیربرنامه‌ریزی شده است. بهبود بهره‌وری، خصوصا نیروی انسانی، با اتکا به حرکت همه‌جانبه ملی هر فاصله‌ای را به سرعت جبران می‌کند. در شرایط کنونی، وجود ذخایر و منابع طبیعی در یک کشور چندان مزیت قلمداد نمی‌شود. آنچه امروز مزیت به شمار می‌آید، توان خلاقیت و نوآوری و مدیریت زمان است. از این‌رو آنچه باعث توسعه و پیشرفت می‌شود مدیریت زمان است و الزاما افزایش ساعت کار به بهره‌وری نمی‌انجامد. حال که دولت تدبیر و امید تصمیم به افزایش ساعت کار ادارات گرفته امید می‌رود مدیران نیز با تلاش در راه مدیریت زمان بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهند تا این مصوبه نتایج مثبتی داشته باشد.

کد خبر 231904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز