گروه سیاسی: حسن روحانی امروز بعد از سخنرانی‌اش در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع‌مقدس، تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند.

سازمان ملل

او روز سه‌شنبه دوم مهرماه در مراسم افتتاحیه شصت و هشتمین اجلاس سازمان ملل حضور می‌یابد و بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد.در 8 سال گذشته، بنا به مواضعی که رئیس‌جمهور سابق در اجلاسیه‌های سازمان ملل داشت، معمولا سران کشورهای غربی سالن اجلاس را در آغاز سخنرانی محمود احمدی‌نژاد ترک می‌کردند اما رویکرد متفاوت روحانی در عرصه دیپلماسی، یادداشتی که او پیش از سفرش به نیویورک در روزنامه واشنگتن پست با شعار «تعامل با جهان» منتشر کرد و البته مراسم تحلیف بین‌المللی‌اش و گفت‌وگوی اخیرش با شبکه خبری ان بی سینگاه‌ها را به سخنرانی او دوخته است.

سوم مهر صحن علنی سازمان ملل شاهد سخنرانی دیگری هم خواهد بود. سخنرانی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در همان روزی است که طبق برنامه روحانی باید سخنرانی کند. اوباما در صبح روز سه‌شنبه 24سپتامبر به وقت نیویورک سخنرانی خواهد کرد و حسن روحانی در بامداد چهارشنبه سخنرانی خواهد کرد و این همزمانی سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا که این روزها صحبت درباره دیدار احتمالی آنها سوژه رسانه‌هاست، بر اهمیت 2 سخنرانی این دو مقام افزوده است.

حسن روحانی یک سخنرانی دیگر هم دارد؛ او قرار است در اجلاس خلع سلاح اتمی به‌عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها سخنرانی کند. طبق آنچه اعلام شده وی در جمع وزرای خارجه‌ عضو جنبش غیرمتعهدها نیز به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. پیش از این گفته شده بود نزدیک به50نفر روحانی را در نیویورک همراهی می‌کنند اما دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه برای عده‌ای از همراهان رئیس‌جمهور ویزا صادر نشده است. محمد‌نهاوندیان، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، نجفی رئیس‌سازمان میراث‌فرهنگی، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و زنگنه وزیر نفت از کسانی هستند که حضورشان در این سفر قطعی شده است.

رؤسای جمهور قبلی

مـحـمود احـمـدی‌نژاد تـنـها رئیس‌جمهوری است که در تمام 8 سال ریاست‌جمهوری‌اش، 8 بار به نیویورک و اجلاس سازمان ملل رفت. بعد از بنی‌صدر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تنها رئیس‌جمهور ایران است که در هیچ‌کدام از اجلاس‌های سازمان ملل شرکت نکرده است. هواپیمای سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور دوران اصلاحات بعد از انتخابش به ریاست‌جمهوری در شرایطی در فرودگاه جان اف کندی آمریکا فرود آمد که در 12سال قبل تر، هیچ رئیس‌جمهوری از ایران در این اجلاس شرکت نکرده بود. پیش از او، آخرین رئیس‌جمهور ایرانی که به اجلاس سازمان ملل رفته بود آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بود. ایشان به اقتضای شرایط جنگ به اجلاس سازمان ملل رفتند تا ندای مظلومیت ایران را در یک نطق 90دقیقه‌ای به گوش جهانیان برسانند. استفاده از تجربه دادگاه نورنبرگ و طرح تنبیه عراق به‌عنوان متجاوز به‌منظور تضمین امنیت منطقه، انتقاد از عملکرد سازمان ملل و متهم ساختن شورای امنیت در حمایت از تجاوز عراق به خاک ایران، هشدار به مجمع عمومی و افکار عمومی ملت آمریکا نسبت به خطر حضور نظامی دولت آمریکا در خلیج‌فارس، برشمردن اقدامات آمریکا برای مقابله با ایران، درخواست برچیده شدن 2 تبعیض ناروا در سازمان ملل (حق وتو و عضویت دائم در شورای امنیت)، ازجمله محورهای سخنرانی رئیس‌جمهور وقت ایران در چهل و دومین اجلاس سازمان ملل بود. حضور محمدعلی رجایی نیز در اجلاس سازمان ملل در همان روزهای آغازین جنگ صورت گرفت.

در آن مقطع بحران گروگانگیری و ماجرای تسخیر لانه جاسوسی هم به اوج خود رسیده بود و امام خمینی(ره) تعیین تکلیف گروگان‌های آمریکایی را به مجلس شورای اسلامی واگذار کرده بودند. در جریان حضور محمد‌علی رجایی در نیویورک کورت والدهایم دبیرکل وقت سازمان ملل، سعی می‌کرد در ماجرای گروگان‌ها واسطه‌گری کند که شهید رجایی در مقابل اصرارهای او گفت: مجلس هنوز نظر خود را نداده است. قصد من از شرکت در شورا، طرح مسئله تجاوز عراق بود. من در این رابطه به اینجا آمده‌ام نه برای طرح مسائل ما با آمریکا.

پرواز به نیویورک

دیدارهای روحانی در حاشیه اجلاس سازمان ملل هم مورد توجه رسانه‌هاست. نیویورک جایی است که شیخ دیپلمات سال‌های گذشته و رئیس‌جمهور امروز قرار است با همتایان غربی خود دیدار کند.علاوه بر اولاند رئیس‌جمهور فرانسه که برای دیدار با روحانی اعلام آمادگی کرده، روحانی قرار است در حاشیه اجلاس با رؤسای جمهور کشورهای دیگری هم دیدار داشته باشد. دیدار روحانی با اولاند نخستین دیدار میان رؤسای جمهور 2 کشور ایران و فرانسه از سال 2005تاکنون است. روحانی با دبیرکل سازمان ملل هم دیدار خواهد کرد.حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با یک شبکه آمریکایی و یک یادداشت در یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های دنیا از تعامل با دنیا سخن گفته بود.

او آنچنان که در گفت‌وگو با آن کاری، خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی‌سی به صراحت تأکید کرده بود جنگ را ضعف می‌دانیم، امروز در سخنرانی خود در یک مراسم نظامی، از صلح و ضعف نظام‌هایی که به سمت جنگ می‌روند سخن خواهد گفت. این تیزبینی روحانی از دید فرید زکریا سردبیر نشریه تایم پنهان نمی‌ماند تا در یادداشتی به مقامات غرب توصیه کند به سیگنال‌های تهران پاسخ منطقی دهند.

کد خبر 231918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز