همشهری آنلاین: حسن روحانی در پیام‌های جداگانه‌ای به پادشاه سوئد و رؤسای جمهور یونان، رومانی، اسلوونی، آلمان، نخست‌وزیر دانمارک و نخست‌وزیر نروژ و وزیر دفاع سوئیس ضمن، ابراز امیدواری کرد که مناسبات ایران و کشورهای اتحادیه اروپا گسترش یابد.

درپی ارسال پیام‌های تبریک کشورهای اروپایی به حسن روحانی به مناسبت انتخابش به ریاست جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور به پیامهای تبریک آنان پاسخ داد.

متن پیام جداگانه رییس‌جمهور کشورمان به پادشاه سوئد و روسای جمهوری یونان، رومانی، اسلوونی و نخست وزیر نروژ که در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شده به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

پیام تبریک جنابعالی به مناسبت انتخاب اینجانب به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران را با مسرّت دریافت نمودم.

امیدوارم با مساعی مشترک با آغاز فعالیت دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران، بیش از پیش شاهد ارتقاء مناسبات دو کشور و تأمین منافع متقابل در سطوح دوجانبه و بین‌المللی باشیم.

ضمن تشکر، از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت جنابعالی و بهروزی و نیکبختی دولت و ملت آن کشور را مسألت دارم.»

متن پیام حسن روحانی به رئیس شورای فدرال و وزیر دفاع سوئیس

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای اولی مائورر

رییس شورای فدرال و وزیر دفاع کنفدراسیون سوئیس

پیام تبریک جنابعالی به مناسبت انتخاب اینجانب به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران را با مسرّت دریافت نمودم.

روابط دوستانه دو کشور که از پیشینه ارزشمند تاریخی برخوردار است، همواره مستظهر به حمایت ملت‌هایمان بوده و حرکتی سازنده و پیشرو داشته است. اینجانب، به عنوان رییس جمهوری ملت بزرگ و متمدن ایران، مصمّم به بسط و تحکیم روابط همه جانبه و بین‌المللی کشورم می‌باشم و در این میان، کنفدراسیون سوئیس و مردم فرهیخته آن در روابط خارجی دولت تدبیر و امید، جایگاهی ویژه خواهند داشت.

امیدوارم با مساعی مشترک، افق‌های جدیدی در روابط دو کشور گشوده گردد و محدودیت‌های ناخواسته را از مسیر توسعه و شکوفایی کشورهایمان و همچنین دوستی فزاینده ملت‌هایمان برطرف کنیم.

از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت جنابعالی و بهروزی و سرافرازی دولت و ملت سوئیس را مسألت دارم.»

متن پیام رییس‌جمهور به نخست وزیر دانمارک

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم هله تورنینگ اشمیت

نخست وزیر دانمارک

پیام تبریک سرکار عالی به مناسبت انتخاب اینجانب به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران را با مسرّت دریافت نمودم.

امیدوارم روابط دو کشور براساس احترام متقابل و منافع مشترک دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت سرکار عالی و بهروزی و نیکبختی دولت و ملت دانمارک را مسألت دارم.»

 پیام حسن روحانی به رئیس جمهوری فدرال آلمان

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای یواخیم گائوک

رییس جمهوری فدرال آلمان

از پیام تبریک جنابعالی کمال تشکر را دارم. دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان از مناسبات دیرینه و دوستانه‌ای برخوردار هستند و امیدوارم این روابط تاریخی، با همکاری‌های بهتر دو دولت، بیش از پیش در همه عرصه‌ها توسعه و تحکیم یابد.

با عنایت به اشاره جنابعالی در پیام‌تان مبنی بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی، اینجانب به عنوان یک حقوقدان، مفتخرم اعلام دارم علیرغم وجود برخی مغایرت‌های حقوقی و قضایی در بین قوانین و معیارهای حاکم بر جوامع غربی و جوامع اسلامی، نهادهای قضایی دو کشور می‌توانند با توجه به وجود برخی از زمینه‌های مشترک، به رایزنی با یکدیگر پرداخته و از این طریق، ضمن ارتقاء درک متقابل، قضاوت صحیحی از اجرای قوانین بر طبق معیارهای ملی و فرهنگی کشورها داشته باشند.

دولت اینجانب با شعار تدبیر و امید و با پشتیبانی حداکثری ملت متمدن و با فرهنگ ایران، تلاش خواهد داشت با استفاده کامل از تمامی ظرفیت‌های موجود، در راستای تعاملات بین‌المللی گام برداشته و ضمن برقراری روابطی حسنه با سایر دولت‌ها و ملت‌ها، در حل مشکلات حاضر، نقش سازنده خود را ایفاء نمایند. در این جهت، گسترش مناسبات با جمهوری فدرال آلمان در بین کشورهای اتحادیه اروپایی از جمله اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

امیدوارم همگام با افزایش روابط علمی و فرهنگی، عرصه‌های دیگر روابط دو کشور به خصوص در حوزه‌های صنعتی و تجاری که دچار محدودیت‌های ناخواسته‌ای شده، با تلاش مشترک، مجدداً احیاء گردد.

از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت جنابعالی و بهروزی و سربلندی دولت و ملت آلمان را مسألت دارم.»

کد خبر 231941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز