همشهری‌آنلاین: معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید به استقبال دولت واشنگتن از دیپلماسی و تعامل با ایران، تاکید کرد که تعامل بین آمریکا و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل امکان پذیر اما برنامه‌ریزی نشده است.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید

فارس نوشت: خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال» با اشاره به استقبال کاخ سفید از مذاکرات مستقیم بین رئیس جمهور آمریکا و ایران در نیویورک، به اظهارات «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرده که وی در آستانه سفر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران تاکید کرد اگر دیداری بین آمریکا و ایران صورت بگیرد حتی اگر این دیدار در سطح پائین باشد، انتظار می رود که غیر رسمی برگزار شود.

رودز در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران اعلام کرد که: واقعیت این است که ما هیچ نشست برنامه ریزی شده ای با رئیس جمهور روحانی نداریم اما در عین حال اگر به این باور برسیم که دیپلماسی می تواند اهداف ما را پیش ببرد، ما همواره از آن (دیپلماسی) استقبال می کنیم و در این مورد، هدف ما این است که ایران تعهدات بین المللی خود را تامین کند.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد که از جمله تعهدات بین المللی ایران این است که نشان دهد که برنامه هسته ای اش صرفا مقاصد صلح آمیز دارد.

این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که اوباما تمایل خود را از قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 میلادی آمریکا برای دیدارهای مستقیم با ایران بدون هیچ گونه پیش شرطی اعلام کرده است.

رودز در پاسخ به این سؤال که آیا از نظر کاخ سفید امکان هرگونه گفت و گوهای مناسب بین واشنگتن و تهران در نیویورک فراهم است یا خیر، گفت: من نمی توانم هرگونه تعاملی را که ممکن است در سطوح مختلف در سازمان ملل اتفاق بیفتد را پیش بینی کنم؛ این امکان وجود دارد که در سطوح مختلف تعاملی صورت گیرد اما در این برهه زمانی در بین دیدارهای رسمی وزارت خارجه و کاخ سفید که عازم مجمع عمومی سازمان ملل هستند، هیچ گونه تعامل رسمی (بین آمریکا و ایران) برنامه ریزی نشده است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: اما من فکر می کنم که لحن ما نشان دهنده استقبال ما از تعامل با ایران است اما تاکید داریم که کلمات آنها (ایرانی ها) با عمل همراه باشد.

رودز افزود: موضوعات بین آمریکا و ایران مواردی نیستند که در یک بحث، حل و فصل شوند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که اوباما و روحانی قرار است روز سه شنبه هفته جاری (فردا) در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به فاصله چند ساعت از یکدیگر سخنرانی کنند؛ این نشست گمانه زنی ها درباره دیدار رو در رو بین رؤسای جمهوری ایران و‌ آمریکا را افزایش داده است.

روحانی روز یکشنبه هفته جاری و قبل از اینکه عازم نیویورک شود، تاکید کرد که :اگر واشنگتن و سایر قدرت های غربی حقوق ایرانی ها را بپذیرند، ملت ما از صلح، دوستی و همکاری حمایت می کند و ما با یکدیگر می توانیم مشکلات منطقه ای و حتی جهانی را حل کنیم.

بر اساس این خبر، اشاره روحانی به حقوق ایرانی ها توسط بسیاری از دیپلمات های غربی به معنای حق ایران در غنی سازی اورانیوم برداشت شده است.

کد خبر 232153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز