همشهری آنلاین: افزایش سطح آب دریاها یکی از فاجعه‌بارترین آثار تغییرات جوی دست‌ساز بشر است که می‌تواند قدرت مخرب طوفان‌ها را افزایش داده و شهرهای ساحلی بزرگ را به همراه جزایر کوچک مسکونی در خود فروبرد.

دریا

براساس گزارش دیسکاوری، این خطر درحالی روز به روز افزایش پیدا می‌کند که تنها در آمریکا بیش از هشت میلیون نفر در نزدیکی منطقه خطر سیل‌های ساحلی قرار گرفته‌اند.

در قرن بیستم سطح آب اقیانوس‌های جهان 17 سانتیمتر افزایش پیدا کرد و به نظر می‌رسد که میزان سرعت افزایش سطح آب از قرن نوزدهم افزایش پیدا کرده‌بود. در قرن 21 دانشمندان  انتظار دارند افزایش سطح آب اقیانوس‌ها با  ادامه پیدا کردن دلایل گرم‌شدن آب‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطبی که آب ناشی از آنها به اقیانوسها می‌ریزند، با سرعت بیشتری به ادامه پیدا کند.

اما سوال اینجا است که افزایش سطح آب‌های زمین تا 87 سال آینده چه‌اندازه ادامه پیدا خواهد کرد؟ هیات درون‌دولتی تغییرات جوی یا IPCC قصد دارد در تاریخ 27 سپتامبر خلاصه‌ای از بخش علوم فیزیکی پنجمین گزارش ارزیابی خود را منتشر کند،‌اطلاعاتی که برای قانون‌گذاران و افزایش درک عمومی از تغییرات جوی منبع ارزشمندی به شمار رود.

6 سال پیش نسخه‌ای از این گزارش تخمین زده‌بود که تا سال 2011 سطح آب دریاها از 18 سانتیمتر تا 59 سانتیمتر افزایش پیدا خواهد کرد. اما دانشمندان با بررسی این گزارش متوجه کمبود اطلاعات کلیدی شدند و بررسی‌های بیشتر برروی این گزارش نشان داد تا پایان این قرن سطح آب دریاها باید بیشتر از تخمین‌های این گزارش باشد.

به گفته محققان دانشگاه پرینستون، نکته اصلی درباره پیش‌بینی‌ها این است که تنها بخشی از داستان افزایش سطح آب دریاها را شامل شده‌اند و نویسندگان آن نقش بالقوه صفحات یخی ایسلند و گرینلند را نادیده گرفته‌اند. دانشمندان می‌دانند که این صفحات یخی می‌تواند در سطح آب دریاها افزایش قابل توجهی ایجاد کند زیرا حجم غیرقابل تصوری از آب درون این صفحات منجمد شده‌است. این لایه‌های یخی آب اقیانوس‌ها را در طول فصل بارش برف به خود جذب کرده و در فصل ذوب شدن به اقیانوس‌ها بازمی‌گردانند،‌اما دانشمندان هرگز به اندازه کافی نتوانستند زوایای مختلف این روند را درک کنند تا به اثر حقیقی تغییرات جوی برروی این صفحات یخی پی ببرند.

طی سال‌های اخیر میزان درک نقش بالقوه صفحات یخی تا اندازه قابل توجهی افزایش یافته‌است. به گفته دانشمندان درک از پدیده صفحات یخی افزایش قابل توجهی یافته اما نه به اندازه‌ای که آنها را راضی کند. مطالعاتی که توسط گروه Ice2Sea انجام شده افزایش بیشتری را نسبت به گزارش IPCC اعلام کرده‌ و آن را کمی بیشتر از یک متر تخمین زده‌است.

مدلسازی دیگری که براساس درک دانشمندان از فرایند‌های فیزیکی مرتبط با تغییرات سطح آب دریاها انجام شده میزان افزایش سطح آب اقیانوس‌ها را تا پایان این قرن دو متر پیش‌بینی کرده‌است. با این‌همه تمامی مدل‌های موجود ناکامل بوده تمامی جنبه‌های فرایند افزایش سطح آب دریاها را در بر نمی‌گیرند و احتمالا اثر تغییرات جوی بر این رویداد را دست کم گرفته‌اند. به گفته دانشمندان افزایش دو متری آب دریا براساس داده‌های موجود کمی بیش از اندازه زیاد است و احتمالا بهترن تخمین برای این رویداد 1.5 متر خواهد بود.

کد خبر 232509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز