همشهری آنلاین: افلاطون معتقد است که انسان در این دنیا چیزی را یاد نمی‌گیرد، بلکه یادآوری می‌کند. چرا که انسان آگاه و عالم به دنیا می‌آید.

افلاطون معتقد بود که روح انسان قبل از آمدن به این دنیا در عالم کلیات و ایده‌ها بوده است. کلمه " ایده " را برای اولین بار افلاطون در فلسفه وارد کرده است و منظور این است که هر چیزی که در این عالم هست در عالم ایده نیز وجود دارد، پس روح، به تمام این ایده‌ها و کلیات آگاه و شناخت دارد یا به عبارتی داشت!

و چون زمان آمدن به دنیا با بدن و نیاز‌های آن، یکی می‌شود، یک نوع پرده‌ روی معلوماتش کشیده می‌شود و همه چیز را فراموش می‌کند.

برگسون هم می‌گوید؛ چون ذاکره ( یاد‌اوری) قدرت خود را از دست می‌دهد، هر آنچه که در حافظه وجود دارد را به فراموشی می‌سپارد. به عبارتی رابطه‌اش با مخزن باطن قطع می‌شود. به همین خاطر افلاطون معتقد است که هر چه انسان در این دنیا بشناسد و یاد بگیرد، یادگیری و شناخت نیست، بلکه یادآوری است. او این امر را علم " تذکر" می‌نامد.

دانشمندان و محققان علمی و فلسفی بسیاری در جهان به دنبال پرده برداشتن از این راز بزرگ یعنی پنهان بودن اسرار و دانسته‌های انسان هستند. چرا که همه ادیان و فلاسفه بر این باور هستند که انسان وقتی به این دنیا می‌آید همه چیز را می‌داند. چیزی که نداند وجود ندارد.

به همین خاطر دانشمندان انگلیسی در این رابطه دست به کار جالبی زده‌اند. آنها نوزادهایی که به تازگی از رحم مادر خود بیرون آمده‌اند را داخل استخر رها می‌کنند و آنها به راحتی در آب شنا می‌کنند. آنها سعی می‌کنند با این کار نوزادان شنا کردن را فراموش نکنند.

این موضوعی است که یک موسسه تحقیقاتی در لندن به تازگی از آن استفاده کرده است. این موسسه نوزادهای تازه به دنیا آمده را که به خاطر غوطه‌ور بودن در محیط آبی رحم مادر به طور طبیعی کاملا با محیط‌های آبی سازگار هستند را به داخل این استخر‌ها رها می‌کنند تا شنا کنند.

این استخر ویژه برای اولین بار در جهان به طور خاص برای کودکانی که کمتر از شش هفته سن دارند، ساخته شده است.

مدیر این موسسه می‌گوید: ۹ ماه غوطه ور بودن در آب رحم مادر باعث می‌شود که کودکان به طور مادرزاد از بدو تولد قادر به شنا کردن باشند.
بسیاری از والدین کودکان خود را از هفته‌های آغازین به این موسسه می‌آورند تا این هنر مادرزاد به مرور از یاد کودکانشان نرود.

او می‌افزاید؛ زمانی که کودکان به این محیط یعنی به درون استخر برده می‌شوند، کاملا آرام شده که گویی به جایی بازگشته‌اند که آرامش را پیش از‌آن در این گونه محیط‌ها تجربه کرده‌اند.

متخصصان امر در این زمینه می‌گویند؛ شنا از بدو تولد، سبب بهبود و تسریع رشد عضلانی، ذهنی، زبانی و افزایش میل به روابط اجتماعی کودکان می‌شود.

این استخر 1 متر و 30 سانتیمتر عمق دارد و دمای آن همیشه 33 درجه سانتیگراد ثابت است. نوزادان در این استخر پیش از آنکه روی پای خود بایستند و را بروند، شنا کردن و خزیدن در آب را به خاطر می‌آورند.

این موسسه همچنین به یک آتلیه عکاسی مجهز است که از کودکان  در حال شنا و زیر آب عکاسی می‌کند. ای‌ کاش ‌می‌شد، جلوی فراموشی انسان را از همان بدو تولد جلوگیری کرد. چرا که در آن زمان دیگر نیازی به این همه تلاش، سختی و رنج برای آموزش یا به عبارتی "تذکر و یاد‌آوری" نبود.

منبع: telegraph

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها