همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس از بررسی طرحی در پارلمان به منظور امکان کاندیداتوری نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: طرح فوق در حال حاضر در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس قرار دارد.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس از بررسی طرحی در پارلمان به منظور امکان کاندیداتوری نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: 69 نماینده مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی دو فوریتی در مجلس هشتم، خواستار امکان حضور نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شده بودند که این طرح در آبان‌ماه سال1390 اعلام وصول شد، اما فوریت آن رای نیاورد و پس از آن نیز به دلیل فرآیند طولانی بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس هشتم، نوبت بررسی به آن نرسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی در ادامه افزود: پس از آغاز به کار مجلس نهم، هیئت‌رئیسه مجلس بر اساس ماده 141 آیین نامه داخلی مجلس این طرح را در اختیار طراحان آن قرار داد تا در صورت تمایل برای مطرح کردن مجدد آن در مجلس، تقاضا ارائه دهند.

رئیس فراکسیون حمایت از معلولان در مجلس نهم در ادامه اظهار داشت: پس از مطرح شدن مجدد این طرح در مجلس، 26 نماینده مجلس نهم با ارائه یک درخواست به هیئت‌رئیسه، تقاضای بررسی مجدد این طرح را خواستار شدند که این طرح تحت عنوان "اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی" در حال حاضر در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس قرار دارد که در صورت تصویب آن، نابینایان هم می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی شرکت کنند و در صورت جلب اعتماد مردم، نماینده آنها در مجلس شورای اسلامی شوند.

در مقدمه این طرح آمده است: افراد نابینا و‌کم‌بینا از جمله گروه‌هایی هستند که با وجود برخورداری از استعدادهای شگرفت از دستیابی به فرصت‌های شغلی و اجتماعی برابر با سایر آحاد جامعه محروم مانده‌اند. با توجه به بند 9 اصل سوم قانون اساسی در رفع تبعیضات ناروا در شرایط عادی و برابری در حقوق سیاسی و اجتماعی برای همه شهروندان به ویژه معلولان نابینا و افراد کم‌بینا که با سایر معلولان ناشنوا و مبتلایان به اختلالات گفتاری قابل مقایسه نیستند و نظر به تجربه نمایندگی افراد نابینا و کم‌بینا در مجالس قانونگذاری دنیا به وضوح مبرهن است که این دسته افراد در صورت برخورداری از شرایط نمایندگی و وجود فناوری‌های نوین و در دسترس امکان مطالعه قوانین و مقررات برای آن‌ها فراهم شده است.

بنابراین با عنایت به تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب 13/9/ 1386بایستی از حق در نامزدی انتخابات برخوردار شده و برگزیده شدن نابینایان و افرا کم‌بینا برای مشارکت در زندگی سیاسی و عمومی به طور عام و راهیابی به مجلس قانونگذاری به طور خاص حمایت نمود لذا جهت رفع تبعیض مذکور طرح اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات تقدیم می‌گردد.

این طرح با عنوان اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات تهیه شده که بر اساس ماده واحده آن، عبارت بینایی از بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات بعدی حذف می‌گردد.

در تبصره این ماده واحده نیز آمده است: جانبازان معزز و معلولان محترم مشمول این قانون به منظور بهره‌گیری از تجهیزات مکمل و رافع محدودیت نابینایی، نباید نقص عضو در دست داشته باشند.

نمایندگان مجلس در ذیل تبصره ماده واحده این طرح، در توضیحاتی آورده‌اند: طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی، تعداد نابینایان در‌کشور ما حدود 5 در هزار یعنی تقریبا 350 هزار نفر است. در حال حاضر نمایندگانی از این قشر محترم عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند و وظایف نمایندگی‌خود را با موفقیت انجام می‌دهند و در داخل کشور تجهیزات مکمل و رافع محدودیت نابینایی تولید می‌شود و قابل استفاده و در دسترس جانبازان معزز، نابینا و معلولان محترم دارای این معلولیت است.

نظر مرکز پژوهش‌های مجلس با مراجعه به اطلاعات، تجهیزات و نیز مفاد کنوانسیون جهانی حمایت از حقوق معلولان که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق شده است و نیز مطالعه این موضوع در سایر پارلمان‌های دنیا، "مثبت" اعلام شده است.

در صورت تصویب این طرح، گروه هدف‌که دارای سایر شرایط نمایندگی باشند، امکان داوطلبی و نامزدی در انتخابات مجلس را پیدا خواهند کرد.

کد خبر 232853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز