گروه حوادث: ۲۳تبهکار سابقه‌دار که با تشکیل ۴باند مختلف دست به سرقت‌های مسلحانه احشام، تریلی‌ها، خودروهای سواری، منازل و مغازه‌ها در استان اصفهان می‌زدند در عملیات جداگانه پلیس دستگیر شدند.

حوادث

سرهنگ ستار خسروی، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان این خبر به همشهری گفت: اعضای نخستین باند، با پوشیدن لباس مأموران نیروی انتظامی و در اختیار داشتن تجهیزات، خود را پلیس جا می‌زدند و تریلی‌ها را سرقت می‌کردند. وی ادامه داد: به‌دنبال دریافت گزارش‌های متعدد در زمینه سرقت تریلی‌ها و کامیون‌های حامل محموله‌های باارزش در جاده‌های اصفهان، تیمی از کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان مأمور رسیدگی به این پرونده شدند.

بررسی‌ها نشان می‌داد که در جریان برخی از سرقت‌ها، دزدان با پوشیدن لباس پلیس و در اختیار داشتن آرم و علایم نیروی انتظامی راه تریلی‌ها و کامیون‌های حامل بار را سد کرده و پس از متوقف‌کردن خودرو، راننده را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. سپس دست و پای او را بسته و با انتقال وی به بیابان‌های اطراف، خودرو و بارش را به سرقت می‌بردند.

سرهنگ خسروی افزود: اعضای این باند پس از چند‌ماه عملیات اطلاعاتی و تخصصی شناسایی شدند و بعد از دستگیری آنها معلوم شد که این افراد در 4استان اصفهان، لرستان، مرکزی و تهران دست به سرقت کامیون و تریلی و محموله‌های آنها می‌زدند.

نمایشگاه فروش تریلی

وی با اشاره به اینکه اعضای این باند در مرکز یکی از استان‌های غربی کشور، نمایشگاه فروش تریلی راه انداخته بودند، تصریح کرد: اعضای این باند پس از فروش محموله‌های مسروقه، قطعات تریلی مورد نظر را با قطعات تریلی مسروقه دیگر عوض می‌کردند و به این ترتیب خودروی تازه‌ای سرهم می‌کردند و آن را در نمایشگاهی که راه انداخته بودند، با روش سند نمره‌کردن، به فروش می‌رساندند. با دستگیری اعضای این باند، تعدادی تریلی به همراه تجهیزات و لباس‌های مأموران نیروی انتظامی کشف شد.

حمله به کامیون‌های پارک شده

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان اظهار داشت: اعضای دومین باند نیز دست به سرقت کامیون‌ها و بار آنها می‌زدند اما روش آنها با روش باند اول فرق داشت. اعضای این باند در کمین کامیون و تریلی‌های حامل محموله‌های باارزش مثل لاستیک ماشین، مس یا میلگرد می‌نشستند و زمانی که راننده کامیون کنار جاده توقف می‌کرد تا استراحت کند، به او حمله می‌کردند. آنها با ضرب و شتم راننده و تهدید چاقو، دست و پای او را می‌بستند و بعد از انتقال وی به کامیون، خودرو را با بارش به سرقت می‌بردند.

سپس در بین راه، راننده را دست و پا بسته در بیابان رها می‌کردند و با انتقال محموله سرقتی به خارج از استان، آن را به فروش می‌رساندند و کامیون یا تریلی مسروقه را نیز در محلی رها می‌کردند. اعضای این باند نیز سرقت‌هایشان را در چند استان مختلف انجام می‌دادند که از سوی پلیس آگاهی استان اصفهان دستگیر شدند.

باند همه‌کاره

سومین باند مخوفی که در اصفهان منهدم شد، انواع سرقت‌ها را در پرونده خود داشت. از سرقت محموله کامیون‌ها گرفته تا سرقت احشام و دستبرد به مغازه‌ها و خانه‌ها. سرهنگ خسروی گفت: اعضای این باند در 9استان مختلف فعالیت می‌کردند. آنها ابتدا با سد‌کردن راه خودروهای سواری، دست به سرقت این خودروها می‌زدند. سپس با استفاده از آنها به سراغ کامیون‌ها می‌رفتند. متهمان در برخی از موارد، با غافلگیر‌کردن راننده، کامیون را سرقت می‌کردند و با استفاده از آن دست به سرقت احشام می‌زدند. در موارد دیگر نیز، یکی از آنها زمانی که کامیون در محلی توقف می‌کرد، خودش را به قسمت بار می‌رساند و زمانی که کامیون حرکت می‌کرد، بسته‌های باارزش را از بالای آن به پایین می‌انداخت و بقیه همدستانش بی‌آنکه راننده متوجه شود، بسته‌ها را به داخل ماشینشان منتقل می‌کردند و به این ترتیب نقشه سرقت را عملی می‌کردند.

مرگ 2 سارق

وی تصریح کرد: در جریان یکی از این سرقت‌ها، سارقی که بالای کامیون در حال پایین انداختن بسته‌های باری بود، هنگام عبور کامیون از زیر یک پل، متوجه آن نشد و به‌علت برخورد سرش با پل جانش را از دست داد. یکی دیگر از اعضای این باند نیز در اجرای نقشه سرقت، بر اثر تصادف با خودروی مسروقه کشته شد.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان یادآور شد: اعضای سومین باند علاوه بر سرقت محموله کامیون‌ها، دست به سرقت مسلحانه احشام نیز می‌زدند. آنها با خودروی مسروقه به سراغ دامداری‌هایی می‌رفتند که از قبل شناسایی کرده بودند. سپس به نگهبان حمله کرده و با تهدید اسلحه، دست و پای او را می‌بستند. پس از آن نیز احشام را به‌خودروی خود منتقل کرده و از محل فرار می‌کردند. وی با اشاره به اینکه اعضای این باند حدود 27فقره سرقت احشام در پرونده‌شان ثبت کرده‌اند، تأکید کرد: متهمان علاوه بر این سرقت‌ها، دست به سرقت از منازل و مغازه‌ها نیز می‌زدند که خوشبختانه تمامی آنها دستگیر شدند و از مخفیگاه آنها یک قبضه سلاح گرم کشف و ضبط شد.

تیراندازی در شهر

آخرین باند تبهکاری، متشکل از 5مجرم سابقه‌دار بود که برخی از اعضای آن به اتهام تجاوز به عنف یا آدم‌ربایی تحت تعقیب پلیس سایر شهرها بودند. سرهنگ خسروی اظهار داشت: سردسته این باند مرد تبهکاری بود که پدرش نیز از خلافکاران معروف به شمار می‌رفت که مدتی قبل کشته شد.

وی افزود: اعضای این باند دست به سرقت خودروهای مدل بالا در شهر می‌زدند. آنها بعد از شناسایی خودروی مورد نظرشان، راه آن را سد می‌کردند و با تهدید اسلحه و گاهی اوقات تیراندازی و ایجاد رعب و وحشت، دست به سرقت خودرو می‌زدند. اعضای این باند در بیشتر موارد از خودروی مسروقه برای ارتکاب خلاف‌های دیگر ازجمله حمل‌ونقل محموله‌های بزرگ مواد‌مخدر استفاده می‌کردند و برخی از خودروها را نیز به فروش می‌رساندند. با دستگیری این باند، 2قبضه سلاح گرم و تعدادی خودروی سواری مدل بالا از آنها کشف و ضبط شد.

کد خبر 233051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز