چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سهامدارن ارشد شرکت مایکروسافت اعلام کرده‌اند بیل گیتس باید از سمت خود به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت کناره‌گیری کند.

براساس گزارش رویترز، سه سهامدار ارشد از 20 سهامدار شرکت مایکروسافت درحال لابی با هیات مدیره این شرکت هستند تا بیل گیتس،‌فردی که 38 سال پیش شرکت مایکروسافت را بنا نهاد را وادار به کناره‌گیری از ریاست هیات مدیره این شرکت کنند.

درحالی‌ که استیو بالمر برای سال‌ها برای بهبود دادن عملکرد شرکت مایکروسافت و ارزش سهام این شرکت تحت فشار بوده‌است، این اولین باری است که سهامداران ارشد این شرکت گیتس که همواره یکی از محبوب‌ترین و اثرگذارترین چهره‌های مایکروسافت بوده را هدف گرفته‌اند.

مشخص نیست که آیا هیات مدیره مایکروسافت به خواسته این سه سهامدار که مالک بیش از پنج درصد از کل سهام شرکت هستند،تن خواهد داد یا خیر. گیتس مالک 4.5 درصد از سهام 277 میلیارد دلاری شرکت مایکروسافت است و بزرگترین سهامدار شرکت به شمار می‌رود.

این سه سهامدار نگران این هستند که حضور گیتس در هیات مدیره مانع از بررسی و اجرای استراتژی‌های جدید شده و قدرت مدیر اجرایی این شرکت برای ایجاد تغییرات اساسی را محدود خواهد کرد. این سه نفر به به ویژه بر نقش گیت در کمیته جستجوی جانشین برای بالمر اشاره دارند.

آنها همچنین نگران این موضوع هستند که گیتس که بیشتر زمان خود را صرف فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه می‌کند، تمامی سهام خود را از دست بدهد. گیتس که در سال 1986 و پیش از عمومی شدن مایکروسافت 49 درصد از سهام آن را در اختیار داشت، سالانه 80 میلیون سهام این شرکت را تحت برنامه‌ای از پیش تعیین شده به فروش می‌رساند و درصورتی که این روند ادامه پیدا کند، تا سال 2018 هیچ سهامی برای او در شرکت باقی نخواهد ماند.

گیتش در سال 2000 سمت خود را به استیو بالمر تحویل داده و تمرکز خود را بر بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس قرار داد. بالمر نیز تا سال آینده بازنشسته خواهد شد و از این رو مایکروسافت اکنون به دنبال مدیر اجرایی جدیدی هستند.

شرکت مایکروسافت همچنان یکی از ارزشمند‌ترین شرکت‌های تکنولوژی در جهان است که درآمد خالص آن در سال مالی گذشته 22 میلیارد دلار بوده‌است. اما این شرکت با کاهش میزان گرایش به استفاده از رایانه‌های شخصی و افزایش محبوبیت اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها تحت فشار قرار گرفته‌است.

کد خبر 233492
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز