فناوری> پگاه شفتی: صدسال از زمانی می‌گذرد که شرکت‌های اسباب‌بازی، اسباب‌بازی‌هایی متحرک و بسیار پیشرو (البته در زمان خودش) روانه‌ی بازار کردند. برج ایفل رقصان، دلقک و توپ‌های چرخانش یا اردکی که در آب شنا می‌کرد.

خودمان اسباب‌بازی بسازیم

حالا اما دنیای اسباب‌بازی وارد وادی جدیدی شده است. پژوهشگران شرکت دیزنی،یک اسباب‌بازیِ ابتکاری طراحی کرده‌اند. این وسیله، بیش از آن‌که یک وسیله‌ی بازی باشد، ابزاری برای طراحی یک اسباب‌بازی است. این نرم افزار که مخصوصاً برای افراد مبتدی و غیر متخصص طراحی شده، می‌تواند با اتصال به یک چاپگر سه بعدی، ‌اسباب‌بازی مورد نظر کاربر را تولید ‌کند.

یکی از اصلی‌ترین وسیله‌هایی که باعث حرکت در اسباب‌بازی‌های قدیمی می‌شد، چرخ‌دنده بود. پژوهشگران شرکت دیزنی با الهام از این چرخ‌دنده‌ها در نرم‌افزار ابداعی‌شان، به کاربر اجازه می‌دهند مثل یک اسباب‌بازی‌ساز کارکشته، چرخ‌دنده طراحی کند و آن را در وسیله‌ی حرکتی موردنظرش جای بدهد.

گروهی از پژوهشگران، در دو آزمایشگاه زوریخ و بوستون روی این پروژه شروع به کار کردند. اما از آن‌جایی که هروقت صحبت از طراحی نرم‌افزار می‌شود، پای پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی هم به میان کشیده می‌شود، شرکت دیزنی قسمتی از پروژه را در آزمایشگاه ام‌آی‌تی انجام داد.

این بسته‌ی نرم‌افزاری شامل دو قسمت است: در بسته‌ی اول کاربر اجزای وسیله‌ی مورد نظرش را به‌صورت بند بند طراحی می‌کند و بعد با کمک تنها چند نقطه، خطوط بیضی شکلی را رسم می‌کند. این خطوط وقتی نهایی شوند همان حرکت چرخ‌دنده‌ها را شکل می‌دهند. در واقع با کشش این بیضی، محوری که چرخ‌دنده باید بر اساس آن بچرخد مشخص می‌شود. پس از آن کاربر به سراغ اشکال طبقه‌بندی شده‌ی سیستم می‌رود و شکلی را با توجه به محور چرخش انتخاب می‌کند. بعد از همه‌ی این‌کارها نرم‌افزار دیگری شکل نهایی مورد نظر کاربر را شبیه‌سازی می‌کند. این شکل شبیه‌سازی شده دقیقاً نسخه‌ی رایانه‌ای شکلی است که کاربر طراحی کرده است و اگر کاربر از شبیه‌سازی نهایی راضی باشد، به بخش جذاب ماجرا می‌رسد که در بسته‌ی دوم این پکیج وجود دارد:

در این قسمت شخصیت‌های دیجیتالی که توسط کاربر طراحی شده‌اند، به یک پرینتر سه بعدی سپرده می‌شوند. پرینتری که با مواد اولیه‌ا‌ی مثل ژل‌ها یا مواد گیاهی این شخصیت‌ها را به شکلی قابل ارتجاع و متحرک تجسم می‌بخشد. با این حال کاربر هم‌چنان می‌تواند در صورتی‌که که از جسم نهایی راضی نبود آن را تغییر دهد. مثلاً اگر از نحوه‌ی تحرک آن خوشش نیامد، می‌تواند جای اتصال بندها یا چرخش چرخ‌دنده‌ها را تغییر دهد. در نرم‌افزار ویژه‌ی طراحی، برنامه‌های فراوان و متنوعی برای تغییر در بند یا حرکت چرخ‌دنده‌ها در نظر گرفته شده است. هم‌چنین در بعضی اوقات برای متصل کردن اجزای یک شیء به یکدیگر می‌توان از بست هم استفاده کرد که بازهم چنین امکانی برای طراحی بست در این نرم‌افزار وجود دارد.

و همه‌ی این کارها را می‌توان با سرعتی خارق‌العاده انجام داد. اگر طرح یک وسیله را از قبل در ذهن داشته باشید کار با این نرم‌افزار درست مثل نقاشی‌های ساده و کودکانه‌ی برنامه‌ی فوتوپوینت1 خواهد بود. بعد از تکمیل طراحی هم به لطف یک چاپگر سه‌بعدی، خیلی سریع می‌توانید شخصیتی را که تا چند دقیقه قبل تنها در ذهن شما وجود داشت، تجسم ببخشید. البته این شخصیت چندان هم ساده نخواهد بود. مثلاً یک دوچرخه‌سوار در حال دوچرخه سواری، یا یک پلنگ در حال دویدن. این حرکت‌ها به اسباب‌بازی شما جان می‌بخشند، حرکت‌هایی که تا پیش از این به طراحی‌های پیچیده و ظریفکاری‌های متخصصانی هم‌چون ساعت‌سازها نیاز داشت.

پژوهشگران هم‌چنین برای آزمایش این طرح حدود 10 شخصیت طراحی کردند و هفت تای آن‌ها را به چاپگر سه‌بعدی سپردند. طراحی هرکدام از این شخصیت‌ها فقط 10 دقیقه طول کشید.

یکی از دانشمندان دست اندر کار در این پروژه «استلین کراس» است. او در این باره می‌گوید:«شخصیت‌های ما در حال حاضر فقط با حرکت‌های دورانی حرکت می‌کنند، با این حال ما یک قدم به طراحی و ساخت سریع روبات‌های سفارشی2 نزدیک شده‌ایم. روبات‌هایی که قادر خواهند بود همراه با تعامل با محیط، کارهای پیچیده انجام دهند.

یکی دیگر از امکانات این برنامه تعیین مواد مورد نیاز برای هر قسمت اسباب‌بازی است. مثلاً برای بست‌ها یا بندهایی که به بند دیگر متصل می‌شوند، موادی سخت‌تر در نظر گرفته می‌شود تا در برابر چرخش و حرکت، مقاوم‌تر از بخش‌های دیگر باشند. هم‌چنین مواد نرم‌تر هم برای قسمت‌های قابل ارتجاع در نظر گرفته می‌شود. طراحان این نرم‌افزار فکر همه جا را کرده‌اند. «برند بیکل» دانشمند پژوهشگر در پژوهشگاه سیدنی در بوستون می‌گوید: «ما بر این باوریم که روش ما یک گام مهم به سوی طراحیِ فیزیکیِ شخصیت‌هاست. حالا ما در آستانه‌ی استفاده از طیف وسیعی از مواد و طراحی سیستم‌هایی پیشرفته‌تر با دقت بیش‌تر هستیم تا سازه‌هایی هرچه پیچیده‌تر بسازیم.

 


1. کارل فوتوپوینت: برنامه‌ای گرافیکی و بسیار ساده برای ویرایش عکس یا طراحی

 

2. روبات‌های سفارشی، روبات‌هایی که کاربر با توجه به نیازهای شخصی و خلاقیت منحصر به‌فرد خودش می‌سازد.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۸

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۸

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۸

کد خبر 234333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز