چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

نشست بررسی کتاب «منهای فقر» استاد علامه محمدرضا حکیمی که از آن به‌عنوان انقلابی‌ترین اثر وی یاد می‌شود، عصر دوشنبه ۲۹مهرماه با حضور دکتر حسن سبحانی، دکتر سارا شریعتی و حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

کتاب منهای فقر  استاد حکیمی نقد شد

 به گزارش مهر، حجت‌الاسلام زائری با اشاره به نزدیکی نگاه استاد حکیمی و رهبر معظم انقلاب درباره ویژگی‌های حکومت اسلامی و اهمیت عدالت اجتماعی و رفع فاصله طبقاتی، از بی‌توجهی مسئولان و متولیان فرهنگی و دینی نسبت به مسئله فقر به‌شدت انتقاد کرد و گفت: قبول دارم که ممکن است بدحجابی یک فرد، پسر جوان دم بختی را منحرف کند اما آیا زخمی که نداری و فقر بر قلب افراد نیازمند می‌زند بیشتر نیست؟

به گفته زائری، ویژگی آثار استاد علامه حکیمی شاید بیش و پیش از هرچه وامداری ایشان به منابع اصیل روایی و احادیث پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) باشد. این توجه به سرچشمه اصیل معرفت یعنی قرآن و روایات در همه آثار ایشان موج می‌زند. وی افزود: توجه جدی علامه حکیمی به آیات و روایات یک رفتار شعاری نیست و بارها پیش آمده است وقتی که درمحضر ایشان بودم هنگامی که به روایتی رسیدم نقل حدیث با جوش و خروش و قطرات اشک وی همراه بود. زائری با اشاره به توقف تفسیر آفتاب علامه حکیمی به‌دلیل برداشت‌های نادرستی که صورت گرفت، به قرائت سخنان ابتدایی استاد در این کتاب و نیز کتاب منهای فقر درباره امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: علامه حکیمی درباره حضرت امام تعابیر ویژه‌ای دارند که قابل توجه است و راجع به رهبر انقلاب هم 23بار از ایشان تعابیری شنیدم زائری در پایان به اهمیت کتاب منهای فقر حکیمی تأکید کرد و گفت: علامه در این کتاب که انقلابی‌ترین اثر ایشان است یادآور می‌شود که 50 سال است که انقلابی است و می‌گوید ما از 50 سال قبل که انبیای قرآنی را فریاد زدیم انقلابی‌ترین بودیم و همین تعبیر را رهبر انقلاب در سخنرانی سال گذشته خود داشتند که من انقلابی‌ام.

به گزارش خبر آنلاین، سارا شریعتی نیز در این مراسم گفت: وقتی کتاب منهای فقر را به بنده دادند، ابتدا فکر کردم کتابی مثل کتاب محمد یونس یا کتاب یک مبارز مارکسیستی است اما این کتاب، کتاب یک عالم راستین دینی است که به ما می‌گوید هر جا که فقر هست، دین نیست. وی افزود: کمترین حجم علوم اجتماعی در مورد فقر است درحالی‌که فقر همیشه مسئله اصلی اجتماع است. در دهه60 و 70 میلادی به‌نظر می‌رسید که در جوامع توسعه یافته مسئله نان مسئله اصلی نیست. بنابراین بسیاری آمدند و گفتند این مسئله را کنار بگذاریم. همزمان کسانی بودند که می‌گفتند یکی از مسائل جدی جامعه شناسی نابرابری اجتماعی است. کمتر از 20سال فقر در چهره‌های جدید و با خشن‌ترین چهره‌ها در همان جوامع برگشت. کارمندان و کارگرانی بودند که ظرف 24ساعت از اقشار بالای جامعه به فقیر تنزل پیدا می‌کردند، چون در جامعه سرمایه‌داری همه‌‌چیز را قسطی خریده بودند. حسن سبحانی‌نیا نیز در این مراسم گفت: چگونه می‌توان از فردی که در روز 16ساعت کار می‌کند توقع کار فکری و فرهنگی داشت؟ وی افزود: ادبیات و آموزه‌های مربوط به دین اسلام و ازجمله ادبیات فردی که این جلسه به بزرگداشت مقام او می‌پردازد بسیار رسا و گویاست و این است که دین با فقر نمی‌سازد .

کد خبر 236086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز