پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ایران گفت: روغن بذر کتان غنی‌ترین منبع امگا ۳ طبیعی است و متخصصان بر این باورند که مقدار بالای اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن بذر کتان به طور قابل توجهی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

آشنایی با خواص روغن بذر کتان

مینا کاویانی گفت: بذر کتان منبع غنی فیبر غذایی است که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود و از نظر پزشکی برای پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و سرطان مفید تشخیص داده شده است. وی افزود: این ماده غذایی اخیرا توجه دانشمندان را برای پی بردن به نقش آنها در بهبود سلامت قلب و عروق به خود جلب کرده است. این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: روغن بذر کتان دارای اسید چرب از نوع امگا ۳ و ۶ است و این نامگذاری به ساختار شیمیایی این اسید چرب غیر اشباع از لحاظ جایگاه پیوند دو گانه در ساختمان اسید چرب مربوط می‌شود.

کاویانی افزود: بذر کتان حاوی مواد مغذی گیاهی است که برای بدن ضروری هستند و سلول‌های ما برای عملکرد صحیح خود به آنها نیاز دارند و باید از طریق مواد غذایی وارد بدن شوند، چرا که بدن ما قادر نیست اکثر آنها را بسازد. وی با بیان اینکه، روغن بذر کتان خطر بیماری قلبی و تصلب شرایین یا سخت شدن دیواره رگ‌ها را کاهش می دهد، اظهار کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که امگا ۳ موجود در بذر کتان به طور قابل توجهی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و کلسترول بد خون و تری گلیسرید را نیز کنترل می‌کند.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: همچنین امگا ۳ با ممانعت از تجمع پلاکت‌های خون باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون می‌شود و سطوح فیبرینوژن یعنی ماده‌ای که با تغییرات باعث انعقاد خون می‌شود را کاهش می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: این ماده غذایی برای سرطان، پرفشاری خون، پسوزیازیس (التهاب پوست و پوسته ریزی و اگزما)، اختلالات خود ایمنی مثل آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) و ام اس مفید است.

کاویانی با بیان اینکه، بذر کتان به صورت بذر کامل، یا نیم پوک شده یا آرد شده موجود است، افزود: روغن بذر کتان به شکل مایع آماده مصرف یا روغن سافت ژل به صورت کپسول مکمل غذایی وجود دارد. وی یادآور شد: نکته مهم این است که روغن بذر کتان به حرارت حساس بوده و به همین خاطر این روغن را باید به غذایی مثل سالاد اضافه کرد و هرگز نباید در پخت و پز استفاده کرد و حرارت داد.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ایران گفت: برای نگهداری در منزل باید از ظروف شیشه‌ای تیره رنگ و دور از نور و حرارت استفاده کرد.

کاویانی افزود: افراد با تنگی مری، تنگی لوله گوارش، دچار انسداد روده باریک و التهاب روده‌ای حاد منع مصرف دارند و زنان شیرده و باردار با احتیاط و با نظر پزشک باید مصرف کنند. همچنین مصرف بذر کتان به همراه دارو می‌تواند موجب تاخیر در جذب آن شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 236125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز