همشهری آنلاین: رئیس گروه اکولوژی دریای سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: قاچاق سوخت به ویژه گازوئیل در جنوب کشور یکی از تهدیدات برای نابودی جنگل‌های حرا است.

قاچاق سوخت

به گزارش ایرنا به نقل از سید "قاسم قربان زاده"، قاچاقچیان به دلیل پر سود بودن قاچاق سوخت در جنوب کشور، این کار را به دفعات زیاد انجام می‌دهند. بیشتر این قاچاقچیان در مراحل تعقیب و گریز با دریابانی و نیروی انتظامی منطقه اقدام به تخلیه سوخت خود در دریا و نزدیک جنگل‌های حرا می‌کنند که این کار در دفعات طولانی موجب آسیب رساندن به ریشه‌های درختان حرا می‌شود.

در صورتی که این سوخت‌ها به دور از جنگل‌های حرا نیز تخلیه شوند از طریق جریان باد و آب به سوی جنگل‌های حرا آورده می‌شوند و یا به صورت لکه‌های نفتی موجب آسیب محیط‌زیست دریایی می‌شوند.

درختان حرا در ایران دارای دو گونه "حرا" و "چندل" است که مکان امنی برای زادآوری و پناهگاه مناسبی برای نوزادان ماهیان، میگوها و پرندگان است، اگر این جنگل‌ها از بین بروند حیات این موجودات نیز با خطر مواجه خواهد شد.

جنگل‌های حرا واقع در استان هرمزگان است و شامل مجموعه جنگل‌های درختان سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا است. این جنگل در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندر خمیر وجود دارد و به دلیل وجود آبراهه‌ها ، پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی از منابع توریستی و دیدنی محسوب می‌شود.

این جنگل‌ها در محدوده چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارند و مجموعه حرای شمال غربی قشم به دلیل اهمیت بین‌المللی به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره حرا شناخته می‌شود.

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع آبزیان، پرندگان و دوزیستان است. از پرندگان موجود در این جنگل‌ها می‌توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک‌لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از آبزیان به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و همچنین انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.

به همین دلیل به جنگل‌های حرا در منطقه قشم، سه عنوان منطقه حفاظت شده (ملی)، ذخیره‌گاه زیست کره و تالاب بین‌المللی نام داده‌اند زیرا 80 درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم‌ریزی خود را در این منطقه می‌گذرانند.

کد خبر 236294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز