گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: سوءاستفاده برخی تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و تعیین دستوری قیمت برخی اقلام خوراکی و کالاهای صنعتی زمینه تشدید کم فروشی این کالاها از چند‌ماه پیش را فراهم کرده است.

علی‌اکبر پورکاوه

با علی‌اکبر پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ستاد تنظیم بازار چه اقداماتی را برای برخورد با کم‌فروشی اتخاذ کرده است؟

در نشست هفته گذشته ستاد تنظیم بازار گزارشی از افزایش کم‌فروشی برخی کالاها ارائه و براساس مصوبه این ستاد مقرر شد تا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با به‌کارگیری همه ظرفیت و توان شورای اصناف کشور در قالب طرح ویژه نظارتی با این پدیده شوم برخورد کند. همچنین به کل سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ شد تا با هماهنگی سازمان‌های استاندارد استان‌ها و دستگاه‌هایی که در زمینه بازرسی به این سازمان‌ها کمک می‌کنند،

نظارت و کنترل لازم در این زمینه را اعمال کنند ضمن اینکه به‌صورت ملی و استانی به همه دستگاه‌های متولی تنظیم بازار ابلاغ شده تا جلسات مشترکی را به موضوعی و حرفه‌ای با انجمن‌های ذیربط برگزار کرده و موضوع کم‌فروشی را پیگیری کنند. همچنین گزارش‌های رسانه‌ها از کم‌فروشی به‌طور مستند در اختیار سازمان حمایت و کارگروه‌ها قرار گرفته تا این موارد به‌صورت ویژه پیگیری و پس از جمع بندی، نتایج بررسی‌ها را به این ستاد ارائه کنند. از حوزه تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خواسته شده تا به مدیران مراکز تولیدی به‌ویژه صنایع غذایی اعلام کنند تا سازوکار لازم برای مقابله با کم‌فروشی از طریق کارشناسان فنی وزارت بهداشت و درمان که در مراکز تولیدی مستقر بوده و ملزم به پاسخگویی در این زمینه هستند را اعمال کنند.

  • گزارش‌های ستاد تنظیم بازار موید کم‌فروشی در چه کالاهایی است؟

بیشترین کم فروشی صورت‌گرفته در صنایع غذایی بوده و علاوه بر کنسرو و کمپوت و محصولات لبنی در زمینه محصولات صنعتی مانند برخی کالاهای سلولزی و تنقلات نیز تخلفاتی صورت گرفته است. ستاد تنظیم بازار با اولویت‌بندی کالاها برای نظارت و برخورد با کم‌فروشی، محصولات غذایی را در اولویت نخست، بهداشتی و سلولزی را در اولویت دوم قرار داده و سایر کالاها نیز بنابر ضرورت و حساسیت آن در بازار در اولویت‌های بعدی نظارت قرار گرفته‌اند.

  • برخی رشد کم‌فروشی را ناشی از توافق‌های دولت و تشکل‌ها برای تثبیت قیمت در قبال کاهش حجم برخی کالاها قلمداد می‌کنند،آیا درست است؟

ممکن است قیمت دستوری در برخی موارد سبب تخلف برخی واحدها شده باشد اما این موضوع قابل تسری به سایر کالاها نیست. از سوی دیگر تصمیماتی که طی 3ماه اخیر در زمینه تک نرخی‌شدن ارز، ایجاد زمینه رقابت سالم برای واحدهای تولیدی و متعاقب آن اعلام نشدن قیمت دستوری برای کالاها این زمینه را از بین برده است. گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که کم فروشی محصولات غذایی بسته بندی در چند‌ماه اخیر از محل محصولات تولیدی قبل بوده و کم‌فروشی در محصولات تولیدی جدید بسیار ناچیز بوده است.

  • وزارت صنعت چه اقدامی برای جلوگیری از تأثیر تعیین دستوری قیمت‌ها بر رشد کم‌فروشی مدنظر دارد؟

باید بپذیریم که وقتی قیمت‌ها دستوری تعیین شود، تولید‌کننده نیز چاره‌ای جز اتکا به همه روش‌ها برای جلوگیری از زیان ندارد. اکنون سیاستگذاری‌ها در جهت شکل‌گیری رقابت کمی و کیفی است و یکی از اقدامات صورت‌گرفته در این چارچوب واگذاری نظارت بر قیمت و تأمین و توزیع کالاها به تشکل‌های تولیدی است که این موضوع در زمینه مواد شوینده اجرایی شده و در مورد روغن نیز در حال انجام است.

کد خبر 237159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز