چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات اخیر دانشمندان و زمین‌شناسان نشان می‌دهد که دفن دی‌اکسید کربن می‌تواند سبب زمین لرزه شود.

دفن دی‌ اکسید کربن سبب زمین لرزه می‌شود

به گزارش ایرنا، دفن د‌ی‌اکسید کربن یکی از گزینه‌های محدود کردن غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو و جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه زمین است.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا ( PNAS ) به چاپ رسیده است، احتمالا بین تزریق گاز در میدان های نفتی تگزاس و زمین لرزه‌های نسبتا بزرگ در این منطقه ارتباط وجود دارد.

وی گان از دانشکده علوم زمین پکن در چین و کلیف فرولیچ از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس در آمریکا فعالیت‌های لرزه‌ای ثبت شده در مرکز اطلاعات ملی آمریکا در اطراف میدان نفتی کودگل را بین سال‌های 2006 و 2011 مطالعه کرده و مشاهده کردند 18 زمین لرزه با قدرتی برابر یا بزرگ‌تر از 3 ریشتر در این منطقه رخ داده است که بزرگ‌ترین آن‌ها 4.4 ریشتر قدرت داشته است.

همچنین از سال 2001 در این میدان نفتی، از روش بازیافت نفت با تزریق گاز دی‌اکسید کربن به مخزن برای استخراج بیشتر نفت انجام می‌شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد تزریق گاز به درون زمین می‌تواند با فعال کردن مخازن موجود، به ایجاد یک سری از زمین لرزه‌ها کمک کند. بر اساس یک فرضیه کانون بسیاری از این لرزش‌ها در فاصله 2 کیلومتری از چاه‌های تزریق گاز قرار دارد.

پیش از این نیز دانشمندان علوم زمین درباره خطرات بالقوه ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن در مقیاس بزرگ هشدار داده بودند.

کد خبر 237860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز