همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا اقداماتی را آغاز کرده که نهایتا ممکن است به ممنوع کردن استفاده از چربی‌های ترانس – که به گفته این سازمان با توجه به تاثیرشان در انسداد شریان‌ها خوردن‌شان برای انسان‌ها ایمن نیست- در غذاهای فرآوری‌شده‌ بینجامد.

trans fat

به گزارش ریلکس نیوز سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) روز پنجشنبه 7 نوامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد "استفاده از روغن‌های به طور نسبی هیدروژنه‌شده (PHO) که منبع اصلی چربی‌های ترانس مصنوعی در غذاهای فرآوری‌شده هستند، به طور کلی ایمن شناخته نمی‌شود."

FDA می‌گوید این نتیجه‌گیری بر اساس "شواهد علمی در دسترس و یافته‌های هیات‌های کارشناسان علمی" است.

این سازمان یک دوره 60 روزه اظهارنظر درباره این تصمیم‌گیری را آغاز کرده است که پس از آن می‌تواند این ممنوعیت را نهایی کند، و در این مدت نظرات درباره اینکه چه مدت طول می‌کشد تا تولیدکندگان کنندگان مواد غذایی ترکیب محصولاتی را که حاوی چربی‌های ترانس مصنوعی هستند، را تعیین کنند.

اگر این تصمیم نهایی شود، PHOها جز افزودنی‌های غذایی شمرده خواهند شد، و نمی‌توان آنها را در مواد غذایی به کار برد، مگر اینکه سازمان غذا و دارو اجازه این کار را بدهد.

FDA می‌گوید تصمیم جدیدش مربوط به چربی‌های ترانسی که به طور طبیعی در برخی از فراورده‌های گوشتی و لبنی وجود دارند، نمی‌شود، بلکه درباره PHO هایی است که به غذاهای فرآوری‌شده افزوده می‌شوند.

به گفته مسئولان FDA تولیدکنندگان مواد غذایی در سال‌های اخیر به طور داوطلبانه میزان چربی‌های ترانس را در بسیاری از غذاها کاهش داده‌اند، اما شمار بسیاری از فرآورده‌ها هنوز حاوی روغن‌های به طور نسبی هیدروژنه‌شده هستند که منبع اصلی چربی‌های ترانس در غذاهای فرآوری‌شده است.

تولیدکنندگان مواد غذایی در آمریکا پس از اینکه در دهه گذشته یک کارزار بهداشت عمومی درباره خطرات چربی‌های ترانس افکار عمومی را نسبت به آنها حساس کرد، استفاده از چربی‌های ترانس را کاهش دادند.

در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان مواد غذایی در آمریکا میزان چربی ترانس را در بسیاری از غذاها و محصولاتی که می‌فروشند، کاهش داده‌اند. اما هنوز استفاده از چربی‌های ترانس در پودرهای کرم قهوه، دسرها، پاپ‌کورن‌های آماده پخت در مایکروویو، پیتزاهای منجمد و مارگارین رایج است.

گروه‌های حامی حقوق مصرف‌کنندگان این اقدام FDA را به عنوان گامی عمده به سوی حذف این نوع چربی که در ایجاد بیماری قلبی مقصر دانسته می‌شود، ستودند.

مدیرعامل "مرکز علم برای منافع عمومی" (CSPI)، مایکل جیکوبسون در این باره گفت: "چربی‌‌های ترانس مصنوعی یکی از مهمترین عوامل شیوع بیماری قلبی شمرده می‌شود، و تصمیم FDA حذف کامل آنها را از مواد غذایی شتاب خواهد بخشید."

"چربی‌های ترانس مصنوعی نه تنها ایمن نیستند، بلکه استفاده از آنها اصولا ضروری نیست. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در طول دهه گذشته به استفاده از روغن‌های سالم‌تر روی آورده‌اند."

CSPI از سال 1993 برای قرار دادن برچسب‌های هشداردهنده سختگیرانه‌تر درباره چربی‌های ترانس بر روی محصولات غذایی فعالیت می‌کرده است. و از سال 2004 پیکار برای ناایمن اعلام کردن چربی‌های ترانس را آغاز کرد.

کد خبر 238057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز